Det er almen viden, at produktionen af elbiler udleder højere CO2 end produktionen af en benzin- eller dieselbil. Ikke mindst på grund af batteriet. Til gengæld udleder elbiler ikke noget under kørslen, modsat fossilbilerne. Men præcis hvor meget skal en elbil køre for at kompensere for produktionen?
Det har den tyske brancheorganisation for ingeniører, VDI, regnet på. De har sammenlignet el- og fossilbiler i kompaktklassen (f.eks. VW ID.3, Ford Focus, Toyota Corolla Hybrid, VW Golf). Beregningerne viser, at en elbil – med det tyske elmiks – “indhenter” almindelige benzinbiler, når den har kørt 90.000 kilometer.
Kunne man udelukkende fylde elbilens batteri med grøn strøm fra vedvarende energikilder, ville den indhente fossilbilerne efter 65.000 kilometer. Fylder man den udelukkende med “sort” strøm, tager det 160.000 kilometer.
Læs mere: Mere end 80 procent af strømmen var grøn i 2022.
I ingeniørernes livscyklusvurderingssammenligning klarer elbiler sig bedst ud fra et antaget kilometertal på 200.000 kilometer, som køretøjet kører på vejen. De forårsager 24,2 tons CO2 i den samlede periode – fra produktion af køretøjer og drev til slutningen af de kørte kilometer.
Diesel- og benzinkøretøjer i kompaktklassen (såsom Ford Focus og VW Golf) udleder til gengæld drivhusgasemissioner på hele 33 tons CO2 (diesel) og 37 tons CO2.
Brug for “grønne” batterier
Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, er elbiler altså grønnere end fossilbiler. Alligevel mener forskerne, at det er kortsigtet kun at tale om køretøjernes forbrug.
”Når det kommer til den økologiske balance, er vi nødt til at se på drivhusgasudledningen fra produktion, driftstid og bortskaffelse. Kun det grønne producerede batteri og dets råmaterialer gør e-mobilitet klimavenlig. Vi har derfor brug for mere batteriproduktion Made in Germany, bedre batterigenanvendelse og hurtig udbygning af vedvarende energi – både i form af grøn strøm og grønne brændstoffer, siger VDI-køretøjsekspert Joachim Damasky.
VDI-undersøgelsen blev udført af den tværfaglige drevekspertgruppe i VDI Automotive Technology Department i VDI Society for Vehicle and Traffic Technology og støttet af Karlsruhe Institute of Technology (KIT). Metoden og resultaterne blev underkastet en revisionsproces af det uafhængige Paul Scherrer Institute (PSI). Læs mere på denne hjemmeside.