Der er i den grad behov for elbiler i en lavere prisklasse, hvis den grønne omstilling af transporten skal gennemføres. Hele 64 procent af de europæiske bilkøbere peger nemlig på indkøbsprisen som det væsentligste argument for ikke at vælge en elbil.
Det viser en stor undersøgelse, der er foretaget af EU organisationen European Alternative Fuels Observatory (EAFO).
Men undersøgelsen viser samtidig, at den gennnemsnitlige europæiske bilkøber faktisk er villig til at betale mere for en elbil end for en fossilbil. Mens de i gennemsnit vil betale 15.000 euro (112.000) for en benzin- eller dieselbil, er de villige til at betale 20.000 euro (150.000 kroner) for en elbil.
Ser man på danske bilkøbere alene, er vi faktisk mere betalingsvillige. De danske respondenter er i gennemsnit klar til at betale 30.000 euro, altså 224.000 kroner, for en elbil. Måske er vi opdraget af den højere afgift på biler?
En interessant detalje er, at de bilejere, der allerede er skiftet til elbiler, angiver ejeromkostningerne som en af de vigtigste fordele. Selvom elbiler koster mere i indkøb end en tilsvarende benzin- eller dieselbil, kan de være billigere at eje, ikke mindst på grund af lavere service- og brændstofomkostninger.
Som det ses i grafen ovenfor er rækkevidden ikke længere et stort problem. "Kun" 22 procent af de adspurgte har brug for mere rækkevidde, end elbilerne giver. Det slår også tydeligt igennem i svarene, at Danmark har et temmelig veludviklet ladenetværk. Danskerne bekymrer sig simpelthen mindre om antallet af ladere, end den gennemsnitlige europæer.
Undersøgelsen viser også, at hele 33 procent af de europæiske fossilbil-ejere forventer at skifte til en elbil indenfor de næste fem år. I Danmark er tallet lidt mindre, nemlig 31 procent, men her er andelen af elbiler i forvejen den højeste i EU.
Undersøgelsen er gennemført i vinteren 2023. I alt deltog 19.080 personer, heraf 1.487 danskere.