En af elbil-skeptikernes største argumenter skydes ned i en ny undersøgelse. Den konkluderer nemlig, at elbiler er grønnest set over hele bilens livscyklus. Fra fra materialerne graves op til bilerne skrottes udleder elbilerne mindre CO2 end en fossilbil, konkluderer undersøgelsen. Og det betyder intet om bilen sættes i opladerstikket i Danmark, hvor en god del af strømmen er grøn, eller om den lades op i Polen, der stadig har nogle af Europas sorteste kulkraftværker.
– Lobbyister fra dele af bilindustrien har længe hævdet, at elektriske køretøjer ikke er så meget grønnere, hvis du tager batteri- og elproduktion med i regnestykket. Vi ønskede at undersøge denne påstand og se, om argumenterne holder, siger Georg Bieker, der er forsker hos nonprofit-gruppen International Council on Clean Transportation (ICCT) og står bag undersøgelsen.
Argumenterne holdt ikke, viser undersøgelsen, der kan læses i sin helhed her. Der konkluderes, at en elbil i Europa typisk udleder 66-69 procent mindre CO2 over hele sin levetid end en sammenlignelig fossilbil. Selv i Indien, hvor kul stadig spiller en væsentlig rolle i energiproduktionen, vil elbilen være 19-34 procent grønnere end en fossilditto. Desuden vil elbilens fordel bare stige med årene, eftersom elproduktion fortsat bliver grønnere.
I undersøgelsen tages der udgangspunkt i mellemstore biler, der er registreret i 2021 i enten Europa, USA, Kina eller Indien. Lande og områder, der står for 70 procent af det globale bilsalg og er repræsentativ for andre markeder.
Samenligning af mængden af drivhusgasser, der udledes af en gennemsnitlig mellemstor benzinforbrændingsmotor (ICE) og elektriske biler (BEV) registreret i Europa, USA, Kina og Indien i 2021 og projiceret forventning til 2030. Det er vigtigt at bemærke, at undersøgelsen forudsætter at køretøjet er indregistreret i 2021 og vil have en levetid på 18 år. Undersøgelsen er baseret på energiblandingen under den gældende politik, samt fremskrivninger fra Det Internationale Energiagentur for, hvordan elmixet forventes at være fordelt i 2030. Sidstnævnte er naturligvis gætværk, da det er afhængig af de enkelte landes politik på området.
Undersøgelsen tager ikke hensyn til andre ikke-klimarelaterede miljøeffekter, som konstruktionen af bilerne kan have på eksempel minedrift og affald.
Faktisk er det stadig mere CO2-intensivt at bygge en elbil, end en tilsvarende fossilbil. Genbrug af batterierne kan bringe belastningen væsentlig ned, foreslås det i undersøgelsen. Men baseret på de nuværende tal, vil elbilisterne først begynde at ‘høste’ klimafordelene efter at have kørt i deres bil i omkring et år, hævder Georg Bieker.
Han håber at konklusionerne fra undersøgelsen kan hjælpe politkerne til at blive bedre rustet til at træffe beslutinger om fremtidens transport. Elektriske køretøjer er nødvendige for at få mængden af CO2 ned, konkluderes det. Selv ikke plugin-hybrider er rene nok til at opfylde målet. Undersøgelsen anbefaler derfor helt at forbyde gammeldags brændselsmoterer på vejene i løbet af 2030’erne.
– Forbrændingsmoterer af enhver art kan ikke levere de CO2-reduktioner, vi har brug for. Det er et globalt problem og derfor har vi brug for globalt at udfase forbrændingsmotorer, siger Bieker.
Medio juli blev der fremlagt et forslag i EU der skal forbyde produktion og salg af forbrændingsmotorer i Europa efter 2035. Forlaget indeholder også en CO2-skat på benzin og diesel, så det bliver dyrere at køre i fossilbiler.