Det lader til, at danske elbilsejere har udfordringer med at tøjle elbilens stærke acceleration. Elbiler er ifølge en række danske forsikringsselskaber involveret i 20 procent flere uheld end traditionelle biler – og for Tesla er tallet på voldsomme 50 procent. Det fortæller Politiken, der har ringet rundt til forsikringsselskaberne Topdanmark, Tryg og Codan.
– Vi kan se, at skaderne især er buler på de forreste dele af bilen, og at skaderne sker i forbindelse med start og stop. Man skal med andre ord have indstillet speederfoden, når man begynder at køre i en elbil, siger Søren Friis, der er chef for bilpartnerskaber hos Codan, til Politiken.
Hos Topdanmark oplever man samme tendens til skader i forbindelse med parkering.
– Det sker formentlig, fordi elbiler accelererer hurtigt, og det kan overraske føreren. Det er lidt som at køre en radiobil, siger Jens Røpke, der er chef for produktudvikling hos Topdanmark til avisen.
Hos Danmarks Tekniske Universitet har man en anden teori, nemlig at de fleste elbilskøbere er mænd og at mænd har en tendens til at køre mere hasarderet.
Der findes ingen officielle statistikker over, hvor ofte elbiler er involveret i uheld i forhold til almindelige biler.