ElbilerTophistorie

Elbiler er klart dyrest at reparere

Tysk studie viser, at elbiler er dyrest at reparere. Til gengæld er de involveret i færre ulykker end biler med forbrændingsmotor.

Elbiler kræver mindre vedligeholdelse end biler med forbrændingsmotor. Til gengæld er de klart dyrest at reparere, hvis uheldet er ude. Faktisk er de 30-35 procent dyrere at reparere, sammenlignet med biler med fossilmotorer.

Det viser et studie, der er foretaget af GDV, der er de tyske forsikringsselskabers brancheforening. De peger samtidig på fire specifikke årsager til, hvorfor det forholder sig sådan.

 

– Reparationsomkostningerne for elbiler er meget højere. I gennemsnit er de mellem 30 og 35 procent højere end for sammenlignelige biler med forbrændingsmotorer, siger Jörg Asmussen, chef for GDV.

Ikke overraskende bærer batteriet en del af skylden. Hvis højspændingsbatteriet er beskadiget, er omkostningerne ofte høje, fordi forsikringsselskaber skal følge producentens anbefalinger for reparation. Men der peges også på andre årsager til, at elbiler er dyrest at reparere:

 

  • Usikkerhed. Elbiler er stadig et så nyt fænomen, at mange mennesker ikke ved nok om dem. Derfor opererer for eksempel nogle værksteder med meget store sikkerhedsmarginer.
  • For få værksteder.
  • Højere timepriser. Værksteder tager ofte højere timepriser for reparation af elbiler. Et punkt som formentlig hænger sammen med det forrige.

Christoph Lauterwasser, der er leder af forsikringsgiganten Allianz’ teknologicenter, påpeger dog, at situationen vil ændre sig i fremtiden.

– Vi har mere end 125 års erfaring med forbrændingsmotorer men kun omkring ti med moderne elbiler. Der mangler stadig erfaring blandt værksteder, redningsfirmaer, redningstjenester og eksperter, siger han.

GDV ønsker, at bilproducenterne indfører bedre beskyttelse af batteripakkerne, at værkstederne får bedre information om batteriets tilstand efter en ulykke og at der udvikles billigere og mere bæredygtige metoder til at reparere batterier.

 

I undersøgelsen sammenlignede GDV faktiske reparationsomkostninger for 37 elbiler og den tilsvarende model med forbrændingsmotor.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.