ElbilerTophistorie

Elbiler giver fald i energiforbrug

Elbiler og plugin-hybrider er nu begyndt at kompensere for fossilbilernes stigende CO2-udledning herhjemme, fortæller Danmarks Statistik.

Den danske bilparks energiforbrug er faldende – og det stigende antal batteribiler er nu begyndt at kompensere for fossilbilernes stigende CO2-udledning. Det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik. Faldet i energiforbruget skyldes ene og alene, at andelen af elbiler og plugin-hybrider er steget.

Det gennemsnitlige energiforbrug i liter/km for nye personbiler, uanset drivmiddel, lå 6,5 procent lavere i første halvår 2021 end i første halvår 2020. 

 

“Udviklingen skyldes udelukkende, at andelen af elbiler og plugin-hybrider med et meget lavere energiforbrug end de fossile biler, er steget fra 9,3 procent af tilgangen i første halvår 2020 til 26,5 procent i 2021,” skriver Danmarks Statistik.

Forbruget på tværs af drivmidler på 3,5 liter/100 km svarer til en energieffektivitet på 28,4 km/liter, opgjort efter den såkaldte NEDC-metode. De fossile bilers energiforbrug er steget med 9,1 procent fra 2020 til 2021 – benzin 6,4 procent, diesel 14,9 procent og plugin-hybrider 0,6 procent. Elbilernes forbrug steg med 2,4 procent.

 

energiforbrug
(Kilde: Danmarks Statistik).

Flere batteribiler neutraliserer CO2-udslippet

Udslippet af CO2 fra nye biler, på tværs af drivmidler, ligger i gennemsnit på 103,1 gram per kørt kilometer (NEDC) og det er på samme niveau som i første halvår af 2020. Det betyder, at det stigende antal batteribiler på vejen er begyndt at kompensere for fossilbilerne, der til gengæld forurener mere.

De benzindrevne biler i 2021 har nemlig et CO2-udslip på 129,0 gram/kilometer (NEDC) mod 111,6 g/kilometer i 2020. Også dieselbilerne sviner mere: 142,4 gram/kilometer mod 113,9 g/kilometer sidste år.

Plugin-hybriderne udledte 33,1 gram/kilometer i både 2020 og 2021. Elbilerne udleder kun CO2, når de produceres, men ikke under kørslen.

 

Energiforbrug
(Kilde: Danmarks Statistik).

Den stigende andel af elbiler og plugin hybrider har stor betydning for den gennemsnitlige emission af CO2, når alle nye biler ses under et. I august 2021 er den gennemsnitlige emission for alle nye biler således 84,6 gram/kilometer, hvor den alene for de benzin- og dieseldrevne biler er 130,3 gram/kilometer.

“En fortsat stigende andel af elbiler og plugin-hybrider er således afgørende for at leve op til de krav på 95 gram/km i 2021 med yderligere skærpelse til 80,8 gram/km i 2025 og 59,4 gram/km i 2030, som er fastsat i EU-forordning 2019/631,” konkluderer Danmarks Statistik.

Øvrige interessante betragtninger ved personbiludviklingen fra 2020 til 2021:

  • Benzin- og dieselbilernes andel af nyregistreringerne er faldet fra 90,7 pct. til 73,5 pct., mens elbilernes andel er steget fra 4,2 pct. til 7,6 pct. og plugin-hybridernes andel fra 5,1 pct. til 18,9 pct.
  • Andelen af nye fossile biler (eksklusive plugin-hybrider) i husholdningerne er faldet fra 88,3 pct. i 2020 til 64,7 pct. i 2021, mens elbilernes andel er steget fra 5,5 pct. til 9,9 pct. og plugin hybridernes andel fra 6,2 pct. til 25,5 pct.
  • Andelen af nye fossile biler (eksklusive plugin-hybrider) i erhvervene er reduceret noget mindre end i husholdningerne, nemlig fra 93,1 pct. til 80,6 pct., mens elbilernes andel er steget fra 2,9 pct. til 5,7 pct. og plugin-hybriderne fra 4,0 pct. til 13,6 pct.
  • Fordelingen af rene fossile biler på benzin og diesel i første halvår 2021 er 78 pct. mod 22 pct. i forhold til 2020 hvor fordelingen var 72 mod 28 pct.

 

Kilde
Danmarks Statistik

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.