Den generelle opfattelse er, at der er større dækslid på elbiler end på andre biler. Men tal fra svenske Däckrazzia, der foretager dæktjek i forbindelse med politikontrol eller på servicestationer, hvor bilister tanker eller oplader deres biler, overasker. De indikerer nemlig, at dækkene på elbiler er i bedre stand end på andre biler.
Det er første gang, Däckrazzia har grupperet de testede biler efter drivlinje og grundlaget for statistikken er beskedent. Men det har alligevel vækket interesse hos den svenske paraplyorganisation Däckbranschen.
– Resultatet er overraskende og peger på behovet for dybdegående analyser, siger Fredrik Ardefors, administrerende direktør i Däckbranschen Sverige.
Der er foretaget få reelle tests på området. Men tidligere har FDM’s Vinterdæktest 2023 antydet, at elbiler slider dækkene mere end 20 procent hurtigere end fossilbiler.
Elbiler er ofte tungere og har højere drejningsmoment sammenlignet med biler med forbrændingsmotor. Højere vægt og drejningsmoment fører teoretisk til øget dækslid. Det kan føreren kompensere for ved at køre ekstra jævnt, hvilket også bidrager til en øget rækkevidde. At holde godt øje med dæktrykket kan også være med til at reducere sliddet.
De svenske kontroller viser, at både mønsterdybde og dæktryk holder markant bedre niveauer på elbiler end andre biler. Blandt elbiler har omkring 9 procent en mønsterdybde på tre millimeter eller mindre. I gruppen af biler med forbrændingsmotor, der er højst fem år gamle, er den tilsvarende andel 16 procent.
Ingen af de kontrollerede elbiler havde en ulovlig mønsterdybde på mindre end 1,6 millimeter.
Flere forskellige årsager
De fleste af elbilerne er af en nyere modelår, hvilket sandsynligvis er en del af forklaringen på elbilernes bedre dæktilstand. Men selv i en sammenligning med andre biler, der ikke er mere end fem år gamle, er der klare forskelle til fordel for elbiler, selvom bilernes gennemsnitsalder også her kan have betydning.
– Der er flere mulige årsager, end forskellen i bilernes alder. Måske er elbilejere mere omhyggelige med for eksempel dæktryk, for at kunne holde en god rækkevidde. Måske skifter de deres dæk oftere. Vi vil følge op på spørgsmålet om dækkenes tilstand på elbiler sammenlignet med andre biler, for eksempel gennem Däckkollen, siger Fredrik Ardefors.
Däckkollen – Dækkontrollen – er en årlig undersøgelse, der udføres i forbindelse med politikontrol. I år vil der vil blive indsamlet flere data om tilstanden af dæk på elbiler, hybridbiler og biler der kun har forbrændingsmotorer.