Det er især problemer med bremserne, hjulophæng og kørelys der dukker op, når elbiler skal igennem periodisk syn. Det fortæller tyske TÜV (Technischer Überwachungs-Verein), der syner biler sydpå. TÜV har haft særligt fokus på fire elbilsmodeller, der nu er blevet synet så ofte, at der kan dannes generelle konklusioner. Nemlig BMW i3, Nissan Leaf (ZE1), Renault Zoe og Tesla Model 3.
– Dette sætter os i stand til at vurdere den tekniske sikkerhed af udvalgte elbiler, siger Dr. Joachim Bühler, administrerende direktør for TÜV Association.
TÜV gennemførte 9,6 millioner syn i 2022. Hele 20,3 procent af køretøjerne skulle synes igen for at blive godkendt, en stigning på 2,3 procentpoint i forhold til 2021. Men det gælder alle modeller uanset årgang.
I klassen af to til tre år gamle køretøjer fejlede 5,3 procent TÜV-testen med “væsentlige defekter”. Det er altså gennemsnittet i denne aldersgruppe på tværs af drivmidler.
Således klarede de fire elbiler sig
- Renault Zoes fejlprocent på 5,3 procent er præcis gennemsnittet af de 130 testede biler i denne aldersgruppe. Her blev der hyppigst påpeget fejl ved bremser, styreled og hjulophæng.
- Nissan Leaf klarer sig bedre end gennemsnittet med en fejlprocent på 4,3 procent. Hos japanerne er det især nærlyset og bremseskiverne, der giver fejl.
- BMW i3 i ender i den nederste tredjedel med en fejlrate på 5,9 procent. Ligesom med Leaf er det nærlygterne og bremseskiverne på i3, som giver problemer.
- Den nederste del af kvartetten er Tesla Model 3. 8,9 procent af de testede køretøjer fejlede det første periodiske syn. Altså næsten hver tiende. Model 3 har oftere problemer med bremser, affjedring, nærlys og tågelygter end andre biler.
Kun fire af de testede bilmodeller klarede sig dårligere end Model 3 i denne aldersgruppe, nemlig Dacia Logan, Dacia Dokker og Volkswagen Sharan.
Bremseklodserne “falder i søvn”
– Mange elbiler er tungere end sammenlignelige modeller med forbrændingsmotorer på grund af batteriet. Det belaster ofte affjedringen, siger Bühler.
– Problemer med bremserne opstår med en hyppighed over gennemsnittet i alle de undersøgte elbiler. En årsag til dette er regeneration, der bruges til at genvinde bremseenergi i elbiler. Det aflaster bremserne, hvilket afhængigt af kørestilen kan føre til, at bremseklodserne “falder i søvn”, siger Bühler.
Han anbefaler, at elbilister jævnligt bremser hårdt for at regenerere bremseklodserne og dermed bevare fuld bremsekraft.
Her kan du læse TÜVs egen artikel om problemet.