ElbilerTophistorie

Elbiler matcher benzinbiler på 1.000 km vintertest

Ny 1.000 kilometer lang vintertest viser, at elbiler nu kan matche benzinbiler på lange ture – selv i frost og sne.

Er elbiler stadig langsommere end benzinbiler på lange ture? Ikke nødvendigvis. Den nyeste FLTP 1000 km-vintertest i Finland viser, at elbiler nu klarer vinterens barske stræk uden nævneværdige forsinkelser – selv på en 1.000 kilometer lang rute gennem sne, is og slud.

Testen, der blev gennemført den 30. januar, sendte 44 elbiler afsted på en maratonrejse fra Mäntsälä ved Helsinki i det sydlige Finland til Kuusamo i Lapland i det nordlige Finland, tæt ved den Russiske grænse. Og resultaterne er opsigtsvækkende: Selv en kompakt elbil som Volvo EX30 klarede turen på 14 timer. Til sammenligning viste en Gallup-undersøgelse blandt benzin- og dieselbilister, at 79 procent af dem bruger 14-15 timer på samme distance.

 

Før var elbilers akilleshæl de mange og lange ladestop på lange ture. Men denne test bekræfter, at den moderne ladeinfrastruktur og elbilernes hurtige opladning betyder, at forskellen i rejsetid stort set er væk.

FLTP-testen inkluderede både køretid, ladetid og samlet rejsetid, og det viser sig, at de fleste elbilister alligevel ville have stoppet for at spise, strække benene eller tage en kaffe.

 

“Vi ser tydeligt, at behovet for pauser matcher ladetiderne ret godt. Der er simpelthen ikke længere den store forskel mellem at tage turen i en elbil eller en benzinbil,” lyder det fra testholdet bag FLTP 1000 km.

Alle 44 køretøjer havde fælles afgang med ét minuts mellemrum. Vejret svarede til et typisk finsk vinterklima med temperaturer mellem +1 og -4°C. Næsten hele ruten var præget af nedbør i form af regn, sne eller isslag. Vejbanen varierede fra våd til sjappet, iset og let snedækket.

Men hvad med udfordringerne?

Selvom elbilerne klarer sig imponerende godt, er der stadig nogle forhindringer:

 

  • Ladestationer kan blive proppet i højsæsonen.
  • Nogle modeller kræver flere og længere ladestop end andre.
  • Vejrforholdene kan stadig påvirke rækkevidden.

Men konklusionen er klar: Elbiler er ikke længere langsommere på lange vinterture – selv ikke på 1000 km gennem Finland i minusgrader. Med stadig bedre ladeinfrastruktur og hurtigere opladning er vi tættere end nogensinde på, at elbiler kan erstatte benzinbiler uden kompromiser – selv på lange vinterture.

Herunder er resultaterne fra den finske vintertest. Bemærk, at der to modeller der stikker ud; nemlig Mercedes-Benz eSprinter, der er en varebil, samt en Tesla Model Y med tagboks. Som udgangspunkt er tabellen sorteret efter korteste ladetid, men der kan sorteres i tabellen ved klikke på kolonneoverskrifterne.

FLTP 1000 km-testen har til formål at besvare spørgsmålet: Hvor lang tid tager det at køre til Lapland i en elbil, inklusive ladestop, midt om vinteren? Formålet er at give et realistisk billede af, hvordan behovet for opladning og tilgængeligheden af ladeinfrastruktur påvirker rejsetiden på en længere strækning som eksempelvis Helsinki til Levi (Lapland). Testen bliver afholdt på samme dato hvert år.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.