Elbiler
Coronavirus

Elbiler op til 400.000 kroner bliver afgiftsfri

I hvert fald i de næste to år. Det er resultatet af en smal aftale som regeringen har indgået.

Der vil stadig være afgift på store elbiler som Tesla, men kan du “nøjes” med en BMW i3, kan du købe den uden afgifter i de næste to år. Skatteminister Karsten Lauritzen (Venstre) fremlægger i næste uge et lovforslag, der skal gøre det muligt at købe elbil afgiftsfrit, så længe bilen ikke koster mere end 400.000 kroner. Regeringen har fundet opbakning til forslaget fra Dansk Folkeparti.

Oprindeligt var det målet, at der skulle laves en bred aftale – og den var lovet inden jul. Men det lykkedes ikke, da oppositionen kritiserer forslaget for ikke at være ambitiøst nok. Oppositionen vil dog stemme for forslaget, loves det. Regeringen, derimod, vil gerne lukke en aftale hurtigt, der da er frygt for, at borgerne venter med at købe elbiler, hvis der er tegn på, at afgiften vil falde i en kommende politisk aftale.

 

Aftalen vil ifølge skatteministeren give omkring 1.000 nye elbiler. Samtidig giver det en kommission tid til at komme med et bud på, hvordan omstillingen af transportsektoren skal finansieres.

– Der er langt op til det mål, vi har. Men det handler mere om at få ro, siger Karsten Lauritzen til Ritzau.

 

Her er priseksempler på elbiler, der ryger ind under den kommende aftale:

  • Renault Zoe: rækkevidde 120-160km (165.000 kr.)
  • VW e-Up: rækkevidde på 100-120km (186.315 kr.)
  • Nissan Leaf: rækkevidde på 100-150km (250.000 kr.)
  • BMW i3: rækkevidde på 120-160km (282.000 kr.)
  • VW e-Golf: rækkevidde på 120-150km (290.000 kr.)

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.