Renault-bossen Luca de Meo kommer nu med et indspark i debatten om elbilbatteriernes forventede levetid. Han mener, at elbiler vil have længere levetid end tilsvarende benzin- eller dieselbiler. Årsagen er, at der er færre bevægelige dele i en elbil. Det skriver engelske Auto Express.
– Elbiler vil holde længere end fossilbiler, fordi der er færre bevægelige dele. I modsætning til hvad folk troede, holder batterierne længere end forventet, siger Luca de Meo.
Udtalelsen kommer dog ikke helt ud af det blå. Renault har nemlig for nyligt indgået et partnerskab med genbrugsvirksomheden Suez.
Målet med det nye samarbejde er at forbedre virksomhedens “cirkulære økonomi” og bruge flere genbrugsmaterialer i produktionen af nye biler, samt øge brugen af genbrugsdele som erstatninger i eksisterende biler. Det har også til formål at stramme op på indsamlingen og behandlingen af køretøjer ved slutningen af deres levetid for at genbruge og genbruge flere komponenter.
Ud over at være mere miljøvenlig vil genbrug, renovering, reparation og genfremstilling af reservedele ifølge Renault føre til lavere omkostninger for ejere af ældre biler, hvilket er med til at forlænge køretøjernes brugbare levetid ved at gøre dem billigere at reparere.
Netop batteriernes levetid er en af de faktorer, der bekymrer flere elbilskeptikere. Fordi teknologien er så ny, har man i sagens natur ikke empiriske data om levetiden. Men de løbende undersøgelser, der laves, peger alle mod, at holdbarheden af batterierne er væsentlig bedre end forventet.
En nylig analyse viser, at batterierne i gennemsnit mister bare 1,8 procent kapacitet om året. Det betyder, at batteriet stadig have over 80 procent kapacitet efter 12 år.