Den britiske bilplatform Carwow, ledet af Mat Watson, har opnået anerkendelse for deres dybdegående rækkeviddetests af elbiler, hvor de kører bilerne, indtil batteriet er helt afladet. I en nylig test satte Mat og hans team seks nye eller opdaterede elbiler på prøve for at vurdere deres reelle rækkevidde sammenlignet med de officielle WLTP-tal.
Testen omfattede modeller som Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Tesla Model Y, Porsche Macan, Polestar 4 og Ford Explorer. Under testen blev bilerne kørt under forskellige forhold for at simulere daglig brug og for at se, hvor tæt de kom på producenternes opgivne rækkevidde.
Mat Watson forklarede formålet med testen:
– Jeg har de allernyeste eldrevne SUV’er, og det er versionerne af hver model med den længste rækkevidde. Jeg vil køre dem for at se, hvor langt de kan nå på en enkelt opladning, og hvor tæt de kommer på producenternes officielle rækkevidde.
Derudover ønskede teamet at undersøge, hvordan bilerne reagerer, når de nærmer sig en tom batteritilstand:
– Jeg vil også undersøge, hvad der egentlig sker, når strømmen slipper op. Står de pludselig helt stille, eller kan man fortsætte med at køre et stykke tid, selvom bilen siger, at batteriet er tomt? Hvem ved – det finder vi ud af, tilføjede Mat.
Resultaterne af testen gav indsigt i, hvor præcise de officielle rækkeviddetal er under reelle kørselsforhold, og hvordan de forskellige modeller håndterer en næsten tom batteritilstand.
Model WLTP-rækkevidde Testet rækkevidde Opnået rækkevidde Batterikapacitet Audi Q4 e-tron 541 km 431 km 80% 77 kWh Kia EV6 558 km 451 km 81% 80 kWh Tesla Model Y 600 km 473 km 79% 75 kWh Porsche Macan 621 km 512 km 82% 95 kWh Polestar 4 599 km 536 km 90% 94 kWh Ford Explorer 602 km 468 km 78% 82 kWh
(Kile: Carwow). Det blev observeret, at når batteriniveauet nærmede sig nul, begyndte bilerne gradvist at reducere ydeevnen for at forlænge den resterende rækkevidde. Dette omfattede nedsat acceleration og begrænsning af tophastigheden.
I de fleste tilfælde advarede bilerne før total afladning og tillod fortsat kørsel i en kort periode, selv efter at rækkevidden blev angivet som nul. Dette gav førerne mulighed for at finde et sikkert sted at stoppe eller nå en ladestation.
Resultaterne indikerer, at moderne elbiler er designet til at håndtere lavt batteriniveau på en måde, der minimerer risikoen for pludselige stop.