ElbilerTophistorie

6 nyere elbiler presset til det yderste

Carwow tester seks populære elbiler og afslører, hvordan de præsterer i virkeligheden – og hvad der sker, når batteriet går i bund.

Den britiske bilplatform Carwow, ledet af Mat Watson, har opnået anerkendelse for deres dybdegående rækkeviddetests af elbiler, hvor de kører bilerne, indtil batteriet er helt afladet. I en nylig test satte Mat og hans team seks nye eller opdaterede elbiler på prøve for at vurdere deres reelle rækkevidde sammenlignet med de officielle WLTP-tal.

Testen omfattede modeller som Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Tesla Model Y, Porsche Macan, Polestar 4 og Ford Explorer. Under testen blev bilerne kørt under forskellige forhold for at simulere daglig brug og for at se, hvor tæt de kom på producenternes opgivne rækkevidde.

 

Mat Watson forklarede formålet med testen:

– Jeg har de allernyeste eldrevne SUV’er, og det er versionerne af hver model med den længste rækkevidde. Jeg vil køre dem for at se, hvor langt de kan nå på en enkelt opladning, og hvor tæt de kommer på producenternes officielle rækkevidde.

 

Derudover ønskede teamet at undersøge, hvordan bilerne reagerer, når de nærmer sig en tom batteritilstand:

– Jeg vil også undersøge, hvad der egentlig sker, når strømmen slipper op. Står de pludselig helt stille, eller kan man fortsætte med at køre et stykke tid, selvom bilen siger, at batteriet er tomt? Hvem ved – det finder vi ud af, tilføjede Mat.

Resultaterne af testen gav indsigt i, hvor præcise de officielle rækkeviddetal er under reelle kørselsforhold, og hvordan de forskellige modeller håndterer en næsten tom batteritilstand.

 

ModelWLTP-rækkeviddeTestet rækkeviddeOpnået rækkeviddeBatterikapacitet
Audi Q4 e-tron541 km431 km80%77 kWh
Kia EV6558 km451 km81%80 kWh
Tesla Model Y600 km473 km79%75 kWh
Porsche Macan621 km512 km82%95 kWh
Polestar 4599 km536 km90%94 kWh
Ford Explorer602 km468 km78%82 kWh
(Kile: Carwow).

Det blev observeret, at når batteriniveauet nærmede sig nul, begyndte bilerne gradvist at reducere ydeevnen for at forlænge den resterende rækkevidde. Dette omfattede nedsat acceleration og begrænsning af tophastigheden.

I de fleste tilfælde advarede bilerne før total afladning og tillod fortsat kørsel i en kort periode, selv efter at rækkevidden blev angivet som nul. Dette gav førerne mulighed for at finde et sikkert sted at stoppe eller nå en ladestation.

Resultaterne indikerer, at moderne elbiler er designet til at håndtere lavt batteriniveau på en måde, der minimerer risikoen for pludselige stop.

 

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.