Øresundsbroen, Lunds Universitet og selskabet Elonroad er gået sammen med det formål at skabe en “elektrisk vejbane” på broen, der adskiller Danmark og Sverige. På den elektriske vej skal køretøjets batterier oplades under kørslen. Erhvervstrafik undgår dermed dyre stop for opladning ved ladestandere og batteristørrelsen kan skrumpes. Det skriver SVT Nyheter.
Øresundsbroen er specielt velegnet til en elektrisk vej, mener Mats Alaküla, der er professor ved Lunds Universitet.
– Elveje er faktisk velegnet til energiforsyning af elbiler overalt, hvor der er meget trafik, og det er tilfældet på Øresundsbroen. Analyse af trafikstrømmene har også vist, at meget af trafikken på Øresundsbroen er regional. Den bevæger sig mellem områderne tæt på broen på hver side, siger Mats Alaküla.
For Øresundsbroen handler det om at leve op til visionen om at blive verdens mest bæredygtige bro. Energien kunne hentes fra solpaneler, der sættes op på den kunstige ø Peberholm.
Målet er at indlede et samarbejde med virksomheder med regional tilknytning, der jævnligt benytter broen.
Han mener at 8,5 kilometer elvej på broen vil være tilstrækkeligt til at gøre det rentabelt for eksempel lokale transportfirmaer at skifte til elektriske lastbiler. En investering, der vil koste cirka 13 millioner kroner pr. kilometer – altså omkring beskedne 111 millioner kroner.
– Teknologien findes, og den er moden nok, siger Alaküla til SVT Nyheter.
Hvis det lykkes trioen at få installeret Elonroad-teknologien på Øresundsbroen vil det dog ikke umiddelbart komme almindelige elbilister til gode. Det kræver nemlig naturligvis også, at de enkelte elbiler understøtter den trådløse ladeteknologi.
Mere om trådløs opladning af elbiler: