Finansminister Nicolai Wammen præsenterede mandag klokken 12 regeringens forslag til næste års finanslov – og det ser ud til, at man skal få købt elbilen inden årsskiftet. Der er nemlig ikke sat penge af til en forlængelse af afgiftsfritagelsen.
Det betyder, at registreringsafgiften på elbiler stiger fra 20 til 65 procent til nytår. Samtidig forsvinder det bundfradrag, der har sikret, at der i øjeblikket slet ikke betales registreringsafgift på elbiler til under 400.000 kroner. Dermed stiger de billigste elbiler pludselig voldsomt i pris.
Det er naturligvis en situation, der ikke huer bilbranchen. AutoBranchen Danmark frygter, at salget af elbiler vil gå i stå i kølvandet på finanslovsforslaget.
– Det flotte salg af elbiler hver måned kan kun lade sig gøre på grund af den lave registreringsafgift. Elbilerne er dyrere at producere end benzin- og dieselbiler. Det er derfor helt nødvendigt at de ikke bliver pålagt den høje registreringsafgift. Hvis regeringens finanslovsforslag gennemføres, vil salget bremse kraftigt op. I dag er vi trådt et langt skridt væk fra den grønne omstilling, siger Gitte Seeberg, der er administrerende direktør for AutoBranchen Danmark, i en pressemeddelelse.
Finanslovsforslaget er stærkt præget af coronakrisen, der har været dyr for Danmark. Derfor er der meget få penge at lege med på finansloven. Forslaget skal i de næste måneder forhandles på plads af regeringen og støttepartierne – og her kan man håbe på, at afgiftsfritagelsen kommer på bordet fra et af de andre partier.
Det var meningen, at afgiftsstigningerne skulle have været indført ved indgangen til 2020, men stigningerne blev annuleret i december måned sidste år som følge af finalovsforhandlingerne. Dengang kom redningsplanken angiveligt fra Radikale, der stod stejlt på, at afgifterne skulle udsættes.
Hele årets finanslovsforslag kan læses her (PDF).