At batterier mister kapacitet over tid, er et faktum. Det betyder at bilernes maksimale rækkevidde bliver kortere med årene. Men nyere studier viser, at aldringen går væsentlig langsommere end først antaget. Det underbygges af en ny rapport fra tyske P3 Group, der baserer den på data fra mere end syv tusinde elbiler.
Kort sagt underbygger dataene fra den tyske rapport de opdagelser selskabet Geotab gjorde i september måned. Undersøgelsen viser, at batterier i elbiler generelt har en høj holdbarhed, selv under intensiv brug.
Dataene indikerer, at batterier typisk mister 5 procent af deres kapacitet efter de første 30.000 kilometer, men derefter aftager aldringshastigheden markant. Efter 100.000 kilometer har batterierne i gennemsnit stadig 90 procent af deres oprindelige kapacitet, og selv efter 200.000 kilometer forbliver de fleste batterier over 80 procent af kapaciteten.
Holder lang ud over garantiperioden
Disse resultater understreger, at batterialdringen i praksis sker langsommere end tidligere antaget i teoretiske modeller. Dette skyldes blandt andet forbedrede batteristyringssystemer og mere avanceret cellekemi. Desuden viser data fra køretøjer, at reel brug har en mindre negativ indvirkning på batteriets tilstand end laboratorietests har foreslået.
En anden vigtig konklusion er, at batterier bevarer deres funktionalitet langt ud over garantiperioden på typisk 8 år eller 160.000 kilometer. Selv efter første livscyklus i køretøjet kan batteriet genbruges til stationære energilagringssystemer, hvilket yderligere forlænger dets anvendelighed og værdi.
Selskabet påpeger dog, at databasen over biler, der har kørt mere end 200.000 kilometer, stadig er lille, og at det statistiske grundlag derfor er væsentligt mindre end for nyere biler. Biler, der skrottes på grund af for eksempel batterisvigt, er heller ikke med i statistikken, men at det sker er yderst sjældent.
Hele undersøgelsen kan hentes fra P3 Groups hjemmeside, men kræver registrering.