At elbiler er bedre for miljøet end biler med forbrændingsmotor er efterhånden slået fast med søm. Men nu viser friske data fra Green NCAP, der laver livscyklusanalyser af biler, at elbilernes miljøfordel faktisk kun er stigende. Det skyldes primært to faktorer. Nemlig mindre udslip fra batteriproduktion og et bedre elmix i de europæiske lande.
“Livscyklusanalyserne viser en markant reduceret miljøbelastning fra el- og plugin-hybridbiler i løbet af deres levetid. Denne ændring kan hovedsageligt tilskrives den faldende CO2-intensitet i batteriproduktionen og de forbedrede forventninger til Europas fremtidige energimix,” skriver Green NCAP.
Alene siden sidste års rapport, er udledningen af CO2 fra batteriproduktion faldet med 16 procent, målt pr. kilo CO2 pr. kWh batteriet har. Dette er opnået gennem klare direktiver om bæredygtighedsarbejde, stordriftsfordele og et grønnere energimix i produktionen.
Det grønnere energimix – kul versus vedvarende energikilder – kommer også elbilerne til gode, når batteriet fyldes hen over bilernes levetid.
Green NCAP laver hvert år beregninger på udslip fra bilmodeller, fra vugge til grav. Altså inklusive batteriproduktionen. I år er der indtil videre lavet beregninger på 14 modeller, mens der sidste år var inkluderet 29 bilmodeller. Alle beregnede modeller fra de seneste to år kan ses i tabellen herunder.
Hver testet bilmodel følges til dørs af en omfattende rapport, der kan læses på Green NCAP hjemmesiden. Her kan man også læse mere om de metoder, der bruges under beregningerne. Et direkte link til samtlige tests kan findes her .