Elbilkommisionen, med Anders Eldrup i spidsen, har i dag offentliggjort sin anden delrapport Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur, og den indeholder et forslag til, at der skal indføres miljøzoner i København og på Frederiksberg. Det skal koste op til 20 kroner at køre gennem miljøzonerne. Forslaget bakkes op af De Danske Bilimportører.
“Kommissionen anbefaler, at der igangsættes et projektarbejde med henblik på en dybdegående analyse af effekterne, herunder også fordelingseffekter samt omkostninger og teknologiske udfordringer ved kontrol og administration, af en trængselsafgift i miljøzonen i København og Frederiksberg, før der kan træffes beslutning om at indføre en sådan afgift,” skriver Anders Eldrup i rapporten.
Der skal kunne betales både per minut og per dag – og prisen baseres desuden på køretøjer. Lastbiler er dyrest. For personbiler og varevogne skal det koste 0,20 kroner per minut udenfor myldretiden og 0,45 kroner per minut i myldretiden. I dagsmodellen skal det koste 20 kroner at køre i miljøzonerne i et døgn. Udenfor myldretiden skal prisen være den halve.
Myldretiden defineres som tidsrummet mellem klokken 7 og 9 og klokken 15 og 17.
Kommissionen skriver videre, at trængselsafgiften, som den kaldes, kan være en trædesten til den nationale kilometerbaserede vejafgiftsordning, som kommissionen foreslog i september måned sidste år.
Forslaget om miljøzoner bakkes op af De Danske Bilimportører. De mener, at de nuværende miljøzoner skal udvides, så de også gælder for personbiler.
– Ældre biler forurener typisk mere end nye biler, der skal leve op til større miljø- og klimakrav. Derfor er der en oplagt klimagevinst i at udskifte ældre biler med nye. I dag gælder miljøzoner i Danmark kun de mest forurenende lastbiler, busser og varebiler og ikke almindelige personbiler. Det ser vi gerne, der bliver lavet om på, så vi kan gøre vores fælles klimaambitioner til konkret handling, siger adm. direktør, Mads Rørvig, for De Danske Bilimportører.
– Vi mener, at man allerede i 2023 skal have miljøzoner i Danmark, der kun tillader personkørsel af euronorm fem og seks. Derefter bør man i 2025 hæve grænsen sådan, at det kun er biler med den mest skånsomme udledning – altså euronorm seks – der kan køre i miljøzonen. Det er et meget ambitiøst forslag, og det kræver selvfølgelig, at politikerne fastholder deres grønne ambitioner.
Det er naturligvis blot et forslag – og vejbetaling har tidligere været oppe at vende. Tilbage i 2012 måtte den daværende regering droppe planer om en betalingsring omkring København.
Elbilkommissionens anden delrapport, Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur, kan læses her (PDF, åbner i ny fane).