Den amerikanske myndighed National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, har indledt en formel underøgelse af elbils-batterier fra LG Energy Solutions. De leverer blandt andet batterier til Hyundai, Volkswagen, Mercedes-Benz og Stellantis (Chrysler).
Det sker efter at fem bilproducenter siden 2020 har været nødsaget til at tilbagekalde biler, forbundet med defekte battericeller fra LG Energy Solutions. Det skriver Reuters.
Den mest profilerede af disse tilbagekaldelser, er Chevrolet, der har måttet tilbagekalde mere end 141.000 eksemplarer af Bolt. Det skete i august sidste år. Men LG har også leveret batterierne til Hyundai Kona og Ioniq. Også de udgaver, der er solgt herhjemme og sidste år måtte tilbagekaldes for at få skiftet batteri.
Også SmartForTwo (der ejes af Merceds-Benz) og plugin-hybriden Chrysler Pacifica har været ramt. Ligesom et lille antal af Volkswagen ID.4.
Generelle kvalitetsproblemer
Årsagen til at NHTSA træder ind i sagen er, at der lader til at være generelle kvalitetsproblemer hos LG Energy Solutions. Med både Chevrolet Bolt og Hyundai handlede det om decideret brandrisiko, forårsaget af kortslutning, da en foldet anodeflig i battericellen tillod lithiumbelægningen på anoden at komme i kontakt med katoden.
Mercedes-Benz opdagede derimod, at den svejsning, der forbandt individuelle celler og moduler, var for ringe. Som følge heraf kunne et vejbump teoretisk afbryde batteriets kredsløb, og tage strømmen af bilen.
Et lignende problem kunne påvirke 351 Volkswagen ID.4 fra modelår 2021. Disse blev tilbagekaldt i marts i år på grund af et loddeproblem i højspændingsbatteriet. De potentielt upålidelige forbindelser i batteriet kunne forhindre en ID.4 i at starte.