TeknologiTophistorie

Elcykel, båd eller campingvogn? Alle dele!

BeTriton er faktisk både elcykel, båd og campingvogn på en gang – og den har integrerede solpaneler, der forsyner batteriet med strøm.

BeTriton er elcyklernes svar på en autocamper. Men en autocamper, der også kan fungere som en båd. Den kan forcere både veje, stier og vand – og når mørket falder på og benene er stive, kan den bruges som campingvogn. Og nej, det er ikke bare et skørt koncept, BeTriton eksisterer. Den kan lejes eller bestilles til evig eje.

Det besynderlige fartøj er udtænkt af Aigars Lauzis, der selv har rejst en del. På et tidspunkt cyklede han fra London til Tokyo, men blev træt af, at han ikke kunne forcere vandløb, floder og fjorde. Her kom han så på ideen om BeTriton.

 

Fartøjet er bygget i aluminium og glasfiber. Batteriet er ikke voldsomt stort, så rækkevidden er på omkring 48 kilometer. Hastigheden på den elektriske cykel er på maksimalt 25 kilometer i timen. Når den omdannes til en båd, kan den skyde en fart på 5 kilometer i timen. En elektrisk motor sænkes ned fra kabinen, hvorefter den kan styres rundt.

Solpaneler på taget

Men hvad så, hvis man løber tør for strøm ude på vandet? Der kan monteres årer på BeTriton, så man kan komme ind til land med rugbrødskraft. Men er der sol, hjælper den også, der er nemlig 100 watt solpaneler på taget af fartøjet. De er ikke kraftige nok til helt at oplade BeTritons li-ion batteripakke hver dag, men de kan hjælpe en smule med at udvide rækkevidden.

 

BeTriton kan naturligvis også oplades ved en helt almindelig stikkontakt, natten over, så der er strøm på batteriet til næste dags strabadser.

I selve kabinen virker der ret komfortabelt. Der er soveplads til to, et lille bord der kan slås op, USB-opladere, GPS, lys, kopholdere og endda en radio med Bluetooth.

Hvor kan jeg bestille?

Der eksisterer endnu kun få eksemplarer af BeTriton, men den er klar til masseproduktion. Indtil da er det muligt at leje fartøjet i op til to dage, med start i Letland, hvor Lauzis har hjemme. Vil man forudbestille fartøjet er prisen på 14.500 euro – svarende til knapt 108.000 kroner. Og det er altså uden moms eller afgifter. Ikke nogen billig elcykel, men helt klart en billig autocamper.

 

Lauzis håber på, at prisen kan gøres lavere, hvis den kan sendes til kunderne som et “byggesæt”, der skal samles hos modtageren.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.