ElbilerTophistorie

Elektrisk Ferrari Elettrica kommer til oktober

Nu bliver Ferrari også elektrisk. Modellen får navnet Elettrica og vises frem til oktober.

2025 bliver et skelsættende år for Ferrari. De løfter nemlig sløret for noget, der for mange entusiaster kan virke som nærmest helligbrøde: mærkets første fuldelektriske bil. Den får navnet Ferrari Elettrica og vises officielt frem ved selskabets Capital Markets Day den 9. oktober.

Selvom Ferrari har testet bilen i al hemmelighed i nogen tid, har fabrikken holdt kortene tæt til kroppen. Men nu er det altså officielt – og det er ikke en beslutning, der er truffet over natten.

 

– Elektrificering har været en vej, vi har fulgt i årtier – først i Formel 1, siden i vores racerbiler og sportsvogne, sagde bestyrelsesformand John Elkann ved Ferraris seneste generalforsamling.

Ferraris direktør Benedetto Vigna bekræftede samtidig, at bilen får navnet Elettrica – i hvert fald foreløbigt.

 

Hjemmelavet teknologi – på italiensk manér

Et centralt element i Ferraris elektriske fremtid er, at teknologien ikke kommer udefra. Alt fra batterimoduler til elmotorer og invertere udvikles og håndbygges i Maranello – præcis som man forventer det af Ferrari.

– Vi kan nu også sige, at alle vores nøglekomponenter til elbiler bliver udviklet og fremstillet in-house, understregede Elkann.

Det er et tydeligt signal til både aktionærer og purister: Ferrari forbliver Ferrari, også når der sættes strøm til.

 

Elettrica bliver ikke en klassisk sportsvogn

Spionfotos tyder på, at Elettrica bliver en slags crossover med fire døre – måske med mere praktisk appel og bredere kundepotentiale.

Men det betyder ikke, at Ferrari går på kompromis med sjælen. Allerede i 2023 søgte Ferrari patent på en lydteknologi, der skal give elbilen en karakteristisk lyd – som en slags syntetisk afløser for den klassiske motorbrølen.

Ferrari har i det stille rustet sig til elektrificeringen. Sidste år åbnede fabrikken sit nye E-Cells Lab i samarbejde med universitetet i Bologna og chipgiganten NXP. Her forskes der blandt andet i litiumcellers kemiske og fysiske egenskaber – og alene i 2024 har Ferrari indleveret over 200 batteri-relaterede patenter.

 

Dertil kommer åbningen af det såkaldte e-building – et spritnyt produktionsanlæg, hvor fremtidens elektriske Ferrarier skal bygges.

Det er stadig uvist, hvornår Elettrica rammer markedet, og hvad den ender med at koste.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.