2025 bliver et skelsættende år for Ferrari. De løfter nemlig sløret for noget, der for mange entusiaster kan virke som nærmest helligbrøde: mærkets første fuldelektriske bil. Den får navnet Ferrari Elettrica og vises officielt frem ved selskabets Capital Markets Day den 9. oktober.
Selvom Ferrari har testet bilen i al hemmelighed i nogen tid, har fabrikken holdt kortene tæt til kroppen. Men nu er det altså officielt – og det er ikke en beslutning, der er truffet over natten.
– Elektrificering har været en vej, vi har fulgt i årtier – først i Formel 1, siden i vores racerbiler og sportsvogne, sagde bestyrelsesformand John Elkann ved Ferraris seneste generalforsamling.
Ferraris direktør Benedetto Vigna bekræftede samtidig, at bilen får navnet Elettrica – i hvert fald foreløbigt.
Hjemmelavet teknologi – på italiensk manér
Et centralt element i Ferraris elektriske fremtid er, at teknologien ikke kommer udefra. Alt fra batterimoduler til elmotorer og invertere udvikles og håndbygges i Maranello – præcis som man forventer det af Ferrari.
– Vi kan nu også sige, at alle vores nøglekomponenter til elbiler bliver udviklet og fremstillet in-house, understregede Elkann.
Det er et tydeligt signal til både aktionærer og purister: Ferrari forbliver Ferrari, også når der sættes strøm til.
Elettrica bliver ikke en klassisk sportsvogn
Spionfotos tyder på, at Elettrica bliver en slags crossover med fire døre – måske med mere praktisk appel og bredere kundepotentiale.
Men det betyder ikke, at Ferrari går på kompromis med sjælen. Allerede i 2023 søgte Ferrari patent på en lydteknologi, der skal give elbilen en karakteristisk lyd – som en slags syntetisk afløser for den klassiske motorbrølen.
Ferrari har i det stille rustet sig til elektrificeringen. Sidste år åbnede fabrikken sit nye E-Cells Lab i samarbejde med universitetet i Bologna og chipgiganten NXP. Her forskes der blandt andet i litiumcellers kemiske og fysiske egenskaber – og alene i 2024 har Ferrari indleveret over 200 batteri-relaterede patenter.
Dertil kommer åbningen af det såkaldte e-building – et spritnyt produktionsanlæg, hvor fremtidens elektriske Ferrarier skal bygges.
Det er stadig uvist, hvornår Elettrica rammer markedet, og hvad den ender med at koste.