Flyv over vandet på ren strøm mellem København og Landskrona på 36 minutter i stedet for 1,5 time med bus. Candela P-12 Shuttle, er ikke bare en elektrisk flyvebåd, det er verdens hurtigste elektriske færge. På fredag vil Candela demonstrere sin flyskrogteknologi ved at gennemføre den første elektriske bådtur mellem København og Malmø – på rekordtid.
Færgen har plads til 30 personer og har en tophastighed på 30 knob. Takket være computere, der justerer bærefladen 100 gange i sekundet for at balancere båden, undgår passagererne også søsyge – selv i hård sø.
Frem for alt er en elektrisk flyvebåd bæredygtig: En nylig livscyklusanalyse fra Royal Institute of Technology KTH i Stockholm viser, at Candela P-12 Shuttle udleder hele 97,5 % mindre kuldioxid end et tilsvarende dieselskib. Et tal der inkluderer bl.a. fremstilling, brug i 30 år og genbrug.
Candela C-8 sejler mellem København og Malmø på fredag (foto: Candela). På fredag, den 24. marts, kommer Stockholm-virksomheden til København med Candela C-8, rederiets nye elektriske fritidsbåd. Formålet er at vise teknologien frem og slå rekord. For første gang at sejle mellem København og Malmø i en elektrisk hurtigbåd.
– Vi vil gerne vise, at vores teknologi kan gøre søbåren transport bæredygtig og hurtigere, og samtidig skabe direkte forbindelser mellem byer og kvarterer. Takket være farten og de lave omkostninger kan vi skabe helt nye ruter, som i mange tilfælde vil være hurtigere end bilen, fordi den hurtigste vej ofte er over vand, siger Erik Eklund, leder af Candelas satsning på erhvervsbåde.
Som et eksempel kunne en Candela P-12 Shuttle sejle ruten Helsingborg – Helsingør på syv minutter. Det er en rute, der i dag tager 20 minutter med nuværende færger.