Nej, Tesla er ikke begyndt et samarbejde med General Motors om Hummer EV. Det er firmaet North American EV, der har specialiseret sig i at konvertere klassiske bilmodeller til elbiler. I dette tilfælde er det Hummer H1 fra 1991, der har fået en Tesla-drivlinje.
Resultatet er ret imponerende. Drivlinjen kan skubbe den imposante kolos fra 0-96 km/t på bare tre sekunder.
Til gengæld er rækkevidden knapt så overvældende, hvilket er med til at forklare den hurtige acceleration. Den elektriske Hummer H1 er nemlig kun udstyret med et 85 kWh batteri med relativ lav vægt, bilens størrelse taget i betragtning. Rækkevidden er angivet til 250 kilometer.
North American EV har lavet denne film om den ombyggede Hummer H1. Er det ikke nok, tilbyder firmaet også at bygge en udgave med to batteripakker. Det skulle give en rækkevidde på 480 kilometer. Merprisen ligger på sølle 65.000 kroner, hvilket næppe betyder noget, hvis man har råd til en bil som denne.
Indenfor i kabinen har North American EV bibeholdt det enkle design fra originalen. Dog har de tilføjet en række tablets, der viser informationer om hastighed, køretøjsstatus og lader dig tilgå infotainmentsystemet.
Der er plads til store armbevægelser i en Hummer (foto: North American EV). Men hvad koster den så? Svaret er ikke så simpelt. Alene konverteringen koster knapt en million kroner. Og det er, hvis man har Hummer H1 i forvejen. Ellers kan man lægge brugtprisen på en sådan oven i.
I øvrigt har General Motors selv sendt en elektrisk Hummer på markedet, nemlig Hummer EV, der kom i 2020.
North American EV har tidligere elektrificeret andre klassikere. Deriblandt Porsche 356C fra 1965 og en Ford F1 fra 1948. Det kan du læse mere om på deres hjemmeside .