Den frække lille BMW Isetta-inspirerede bybil Microlino 2.0 er ved at være klar til at gå i produktion. Prototypen gøres færdig inden for et par uger, hvorefter de egentlige test af bilen vil gå i gang.
Samtidig har selskabet sat konceptmodellen på udstilling i koncetbutikken i Zurich, hvor potentielle kunder kan se – og sidde – i bilen. Det er fortsat meningen, at bilen skal rulle ud på vejene i Europa allerede næste år.
Hvad med sikkerheden? Da vi skrev om Microlino 2.0 første gang i marts måned, var der bekymringer for sikkerheden i bilen blandt jer læsere. Micro Mobility har ændret på det grundlæggende design siden dengang.
Microlino 2.0 får et helt nyt chassis, der ikke er lavet med en rørformet ramme, men bygget med presset stål, hvilket skal forbedrer stivheden og sikkerheden. Delen i karosseriet er nu bygget med aluminium og stål, kun kofangerne i for og bag er lavet af plastik.
Sjov info … Micro Mobility afslørede i juni måned, at Jochen Rudat (manden på billedet herover), der var Teslas første ansatte i Schweiz og ledede den afdeling i ti år, er indtrådt i bestyrelsen og skal hjælpe Microlino 2.0 ud over rampen.
Microlino 2.0 har også uafhængig affjedring foran og bagpå. Til dette er bagendes bredde blevet forøget med 50 procent, og e-motoren, som tidligere sad i bagakslen, sidder i chassiset, hvilket skal forbedre kørekomforten.
Selve elmotoren er en ny, som nu er en såkaldt synkronmotor med permanente magneter, der forbedrer effektiviteten med 15 procent. Det betyder, at rækkevidden kan forbedres – eller at eller batteristørrelsen kan reduceres. Cellernes batterikemi er også blevet ændret fra LFP (Li-fosfat) til NMC (Lithium Nickel Manganese Cobalt), som har mere effekttæthed; det vil sige samme ydelse men mindre volumen og mindre vægt. Det har gjort det muligt for virksomheden, at have batteriet under gulvet i stedet for i selve kabinen.
I det hele taget er bilens udvendige design ændret en hel del, uden at det er gået ud over ligheden med BMW Isetta. Den har fået en ny LED-lysbjælke foran, med integreret blinklys, mens forlygterne er placeret i sidespejlene på begge sider af døren. Ratstammen er fastgjort til bilen og ikke længere døren. Der er et digitalt display i stedet for et instrumentpanel og sæderne er blevet redesignet for bedre komfort.
Her er en række af bilens specifikationer:
Microlino 2.0 Specs Længde 2430 mm Bredde 1500 mm Højde 1450 mm Vægt (inkl. batteri) 513 kilo Batteri 8 kWh / 14,4 kWh Motor 11 kW Moment 100 Nm Acceleration (0-50 km/t) 5 sekunder Rækkevidde 125 / 200 km Tophastighed 90 km/t Forventet pris 12.000 Euro / 90.000 DKR