Når den elektriske Volkswagen Golf kommer på vejene, bliver det med en software-arkitektur, der er lavet sammen med amerikanske Rivian. Ifølge Volkswagens mærkechef, Thomas Schäfer, er der en klar prioritering i det nye samarbejde:
– Vi har besluttet at starte denne rejse med et ikonisk produkt. Derfor begynder vi med Golfen, siger Schäfer til Automotive News.
Partnerskabet mellem Rivian og Volkswagen blev etableret tidligere på måneden under navnet Rivian and VW Group Technology, LLC. Det nye 50:50-joint venture har som mål at udvikle en avanceret platform for softwaredefinerede køretøjer. Rivians eksisterende teknologi og elektriske arkitektur bliver udgangspunktet for samarbejdet, som Volkswagen finansierer med en investering på omkring 5,5 milliarder euro.
Selvom Golfen bliver først, skal premium-mærker som Porsche og Audi allerede fra 2027 nyde godt af den nye teknologi. De første modeller forventes at være en elektrisk Porsche-SUV og køretøjer fra det nordamerikanske VW-mærke Scout.
Ifølge Automotive News vil den elektriske Golf, der benytter Rivian-teknologi, først blive lanceret i 2029. Det stemmer med rapporter fra sommeren, hvor det blev meldt ud, at el-Golfens debut var udskudt med 15 måneder. Flagsskibsprojektet Trinity er også blevet skubbet og ventes nu tidligst på markedet i 2032.
Samarbejdet med Rivian markerer et strategisk skifte for Volkswagen, som længe har kæmpet med at bringe deres software på niveau med konkurrenterne. Om samarbejdet bliver Volkswagens vej ud af forsinkelserne, vil de kommende år vise.