Elgiganten er havnet i modvind. Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden for at bryde markedsføringsloven. Sagen drejer sig om markedsføring af forbrugslån, der blev præsenteret som “helt uden omkostninger” – men virkeligheden var en anden. Også samarbejdspartneren Santander Consumer Bank A/S er blevet politianmeldt.
Forestil dig at købe en ny MacBook eller et stort fladskærms-TV og få det finansieret “helt uden omkostninger”. Det lød næsten for godt til at være sandt, og det var det også.
Elgiganten markedsførte lånene på deres hjemmeside og Facebook med påstande som ”Finansier din MacBook helt uden omkostninger”. Men når kunderne forsøgte at købe produkterne online, blev de mødt af ekstra gebyrer. Lånene, som blev udbudt i samarbejde med Santander, havde nemlig både etableringsomkostninger og faste månedlige gebyrer.
– Hvis du lover forbrugerne et lån uden omkostninger, skal det også være sandt, siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Tre forbrugere klagede over Elgigantens markedsføring i december 2022. På den baggrund vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen var vildledende. Mange forbrugere kunne få indtryk af, at lånene var helt gratis, selvom de i praksis aldrig var det ved onlinekøb.
Desuden manglede markedsføringen vigtig information om lånene. Ifølge loven skal der gives tydelige oplysninger om:
- Debitorrente
- Samlede kreditomkostninger
- Årlige omkostninger i procent (ÅOP)
- Det samlede beløb, forbrugeren skal betale
Disse oplysninger skal være klare og lette at finde, så kunderne kan træffe et oplyst valg.
Politianmeldelsen kan få alvorlige konsekvenser for både Elgiganten og Santander. Bøder og yderligere sanktioner er på bordet, hvis virksomhederne findes skyldige.