Den danske elcykelproducent Biomega har netop vundet Wallpaper Design Awards 2019 med et elbilsprojekt, der henter sin inspiration fra netop elcyklen. Tanken er, at Biomega SIN , som bilen hedder, skal erstatte en større bil til pendlere, der har mere end 20 kilometer til job. Og så skal bilen kunne sælges for 150.000 kroner.
– Folk vil gerne cykle 10 km på en almindelig cykel eller 20 km på en elcykel, men der er ikke nogle, der gider cykle længere til job. Her er en elbil optimal. Ideen er at konkurrere med bilen, som vi kender den, men på en ny måde, fortæller Jens Martin Skibsted, der er idemand bag projektet, til Børsen Pleasure.
Jens Martin Skibsted stiftede cykelfirmaet Biomega i 1998 og det er med elcyklen i baghovedet, at SIN er skabt. Den overordnede tankegang er at tage det bedste fra cyklerne, og overføre det til bilerne.
Han tror på, at fremtidens førerløse biler bliver busser mere end det bliver privatbiler og derfor har folk stadig brug for personlig transport.
– Busserne bliver mindre, så det nærmest er minibusser for fire til otte passagerer. Samtidig vil bilerne bevæge sig ind på cyklernes område. Vores bil afspejler en ny måde at tænke mobilitet på, siger Jens Martin Skibsted til avisen.
Et kig indenfor i Biomega SIN. Den første prototype af Biomega SIN er netop blevet bygget i München, på den samme fabrik som bygger BMW i3. Næste skridt bliver at bygge bilen færdig, så den kan begå sig i trafikken. Skibsted forventer, at SIN kører sin første tur til november, hvorefter bilen skal typegodkendes. Forventet lancering bliver mellem 2021 og 2023.
Biomega SIN: Tophastighed: 130 km/t Rækkevidde: 160 kilometer Acceleration: 0-100 km/t på 13 sekunder Batterikapacitet: 20 kWh (14 + 6 kWh udskiftelig) Pris: 20.000 euro (150.000 kroner) Yderligere info: biomega.com