Natten til onsdag løb Teslas længe ventede Battery Day af stablen, og her lovede Elon Musk et stort prisfald på elbiler. Om tre år vil Tesla kunne sælge en funklende ny elbil for 25.000 dollars, hvilket svarer til 160.000 kroner, hævdede Musk. Det skal gøres muligt ved at sænke produktionsomkostningerne – i særdeleshed på batteriet, der udgør op til en tredjedel af elbilens pris.
– Om tre år … kan vi lave en 25.000 dollars-bil, der vil være på niveau med og måske endda bedre end en sammenlignelig fossilbil, sagde Musk ifølge Reuters.
Musk fortalte også, at bilen ville være ”helt selvkørende”, men afslørede derudover ikke nogen detaljer. Han har dog tidligere tidligere sagt, at en billig Tesla skal have en rækkevidde på mere end 300 kilometer.
Løftet skal gøres muligt ved hjælp af en ny batteriteknologi, som Musk også afslørede under nattens event. Batteriet skal bygges op af celler, der går under navnet 4680. Cellerne er større og langt mere effektive end dem, de nuværende Tesla-batterier bygges op af. De vil give batteriet 5 gange mere energi, 6 gange mere kraft og øge rækkevidden op til 16 procent.
Billede fra aftenens præsentation. Mere vigtigt er det dog, at de nye celler vil nedsætte produktionsomkostningerne med 14 procent – og dermed være med til at gøre 25.000 dollars-bilen til virkelighed.
Men batteriet er kun en del af planen. Musk viste også en ny produktionsmetode, der vil gøre batteriet til en del af selve bilens grundlæggende konstruktion. Det ville ikke alene betyde færre komponenter, men også at batteriet vil tage mindre plads i bilen.
Musk på scenen under Battery Day. På trods af de gode nyheder fra Tesla, faldt aktien efterfølgende og analytikere klageede ifølge Reuters over, at der blev præsenteret for lidt “håndgribeligt” på Battery Day. Mange havde forventet, at Elon Musk ville vise både sit mytiske ‘million mile’-batteri og være mere konkret på produktionsprisen per kilowattime.