SpaceX er ubestridt en af de største rum-succeshistorier i nyere tid. I maj måned sidste år skrev det Elon Musk-ejede firma verdenshistorie, da de som det første privatejede selskab sendte mennesker i rummet. Men det går angiveligt ikke helt så godt med økonomien.
I en intern mail advarede Elon Musk i sidste uge medarbejderne om, at SpaceX balancerer på randen af en konkurs. I et tweet bløder han lidt op, men erkender, at konkurs ikke er en umulighed: “GM og Chrysler gik bankerot under den seneste recession,” skriver han.
I den oprindelige mail, der blev sendte ud til medarbejderne på den amerikanske familiedag Thanksgiving, bad han om “alle mand på dæk” i et forsøg på at få øget produktionen af den Raptor-motor der skal drive rumskibet Starship. Starship skal efter planen flyve første gang allerede i 2022 og fartøjet er essentielt i virksomhedens planer om at sende mennesker til Månen og til Mars.
Mere vigtigt er det dog at Raptor og Spaceship er nøglen til at få sendt version to af selskabets Starlink-satellitter i kredsløb. Starlink-netværket er en vigtig fremtidig indtægtskilde for SpaceX.
“Konsekvenserne for SpaceX, hvis vi ikke kan få lavet nok pålidelige Raptors er, at vi så ikke kan flyve Starship, hvilket betyder, at vi så ikke kan flyve Starlink Satellite V2. Satellit V1 er i sig selv økonomisk svag, mens V2 er stærk,” skriver Musk i den oprindelige mail, som SpaceExplored har fået adgang til.
Musk afslutter mailen med at advare om, at SpaceX kan stå over for “ægte risiko for konkurs, hvis vi ikke kan opnå en Starship-flyvehastighed på mindst én gang hver anden uge næste år”.
Om mailen er et udtryk for et pludseligt anfald af panik, er uvist, men for mindre end to uger siden sagde Musk under et livestream, at han håbede på “op til et dusin” (12) testflyvninger med Spaceship i løbet af 2022. Først i 2023 forventer han at fartøjet kan medbringe “rigtig” nyttelast. Det var andre toner.
Interessant er det også, at Starships første orbitale testflyvning fortsat afventer resultatet af en miljøgennemgang og det officielt grønt lys fra myndigheden FAA. Den godkendelse forventes ikke at komme i år.