Omstillingen til elbiler har oddsene imod sig i disse måneder. Rekordhøje elpriser, prisstigninger på råmaterialer og konstant mangel på dele har gjort sit indhug i salget. Læg dertil en nedgang i disponibel indkomst for kunderne, så står du på kanten af et decideret kollaps. Sådan advarer nu en række tyske eksperter.
– De høje elpriser kan ende med at blive en akut fare for omstillingen til grønne køretøjer, og det skal vi være pokkers forsigtige med, siger biløkonomen Stefan Bratzel til tyske medier. Han mener, at udviklingen en umiddelbar trussel mod branchen.
Elpriserne har gjort det mindre attraktivt at køre på strøm. Ikke mindst fordi de store operatører de seneste uger har hævet prisen på opladning – både i Tyskland og herhjemme. Således har både Clever og E.On hævet priserne for nyligt, ved at indføre såkaldte Energitillæg.
“Efter en lang periode, hvor vi har kæmpet for at holde priserne i ro, bliver vi nu – som mange andre ladenetværk – nødt til at indføre et midlertidigt energitillæg. Det skyldes de voldsomt stigende elpriser, som forbrugere og virksomheder i hele Europa er ramt af lige nu,” skriver E.On.
Vil hæve afgiften på fossilbiler
Stefan Bratzel foreslår et politisk indgreb, der skal sikre, at strøm til elbilen fortsat skal være billigere end brændstof til fossilbiler.
– Hvis elbiler bliver dyrere at bruge, er stigningen i elektrisk mobilitet i fare for at kollapse, fordi næsten ingen kommer til at købe en elbil, siger Bratzel, der også er grundlægger af Center for Automotive Management (CAM).
Han foreslår også, at man kan øge afgiften på fossilbiler. Og han bakkes op af en anden ekspert. Til det økonomiske tyske dagblad Handelsblatt siger Helena Wisbert, der er direktør for det Duisburg-baserede Center for Automotive Research, at “elbiler er ved at miste deres charme”.
Tyskland rammes ekstra hårdt, da bilindustrien er vigtig for den tyske økonomi. Volkswagen står eksempelvis midt i en periode, hvor de har investeret stort i den grønne omstilling. Følgerne kunderne ikke med i acceptabelt tempo, kan det blive dyrt for Volkswagen. Og for Tyskland.