Alle der er på udkig efter en ny bil, skal væbne sig med tålmodighed i disse tider. I særdeleshed, hvis det er en elbil. Manglen på komponenter giver vedvarende problemer for producenterne og lang ventetid på elbiler for kunderne.
Der er faktisk et års leveringstid på den mest populære elbil herhjemme i årets to første måneder, nemlig Kia EV6. Det oplyser Lene Mejdal Iversen fra Kia, da iNPUT ringer. Samme dystre udsigter er der for søsterbilen Hyundai Ioniq 5, der anslår forventet leveringstid om 7-12 måneder.
Hos Volkswagen, der yderligere er ramt af krigen i Ukraine, er leveringstiderne på Volkswagen ID.3 og ID.4 i øjeblikket oppe på mellem 7 og 8 måneder. Det er dog et øjebliksbillede, der hurtigt kan ændres, fortæller selskabet.
– Vi har en ‘task force’ der konstant arbejder på løsninger, så om få uger kan det være, at vi kan sætte flere i produktion, siger Thomas Hjortshøj fra VW til iNPUT.
Kinesiske MG er ligedes ramt. Ikke alene mangler kineserne chips, de kæmper også mod endnu en omgang corona. Derfor vil der være en leveringstid på mellem 6 og 9 måneder på modeller fra MG.
Ændres løbende For alle producenterne gælder det, at ventetid på elbiler gælder modeller, der bestilles fra fabrikken. Typisk, hvis man vil have en anden konfiguration end standard. Flere producenter har endnu biler på lager, hvis man kan “nøjes” med hyldevaren.
Hos Kia kan man eksempelvis levere e-Niro på en måneds tid. Med mindre, man vil have en speciel konfiguration, så bliver ventetiden på elbilen på seks måneder.
Polestar og Tesla er knapt så hårdt ramt, ifølge deres respektive hjemmesider. Tesla kan levere Model 3 i august måned, mens Model Y allerede kan leveres i maj eller juli, alt efter variant.
Polestar 2 kan leveres til juli, loves det.
Bilsalget styrtdykker Komponentmanglen er generelt hårdt for bilindustrien. Første kvartal i 2022 har generelt været præget af et lavere bilsalg end sædvanligt. Hvor der i de første tre måneder af 2021 blev indregistreret 43.886 personbiler herhjemme, er tallet i samme periode 2022 34.231. Det er et fald på 22 procent, som i høj grad skyldes manglen på delkomponenter i bilindustrien.
– Vi er desværre kommet dårligt fra start i 2022, hvilket skyldes manglen på delkomponenter i bilindustrien. Efterspørgslen blandt kunderne er dog stadig intakt, og der er stor interesse for at anskaffe sig en ny bil, siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører .
I marts blev der indregistreret 5.177 opladelige biler, som svarer til 35 procent af salget, der fordeles ligeligt mellem el og plugin-hybrid. Ser vi på første kvartal af 2022 har de opladelige biler udgjort 34 procent af salget, hvor der samlet er solgt flere elbiler end plugin-hybrider.
Her en hurtig oversigt over anslåede leveringstider:
Model Anslået leveringstid Kia EV6 12 måneder Hyundai Ioniq 5 7-12 månder Volkswagen ID.3 7-8 måneder Volkswagen ID.4 7-8 måneder MG5, MG Marvel R 6-9 måneder Tesla Model 3 5 måneder Polestar 2 3 måneder Tesla Model Y 1-3 måneder Kia e-Niro 1 måned