TeknologiTophistorie

Et lys i mørket for Bang & Olufsen

Bang & Olufsen kom godt nok ud af kvartalet med et minus på 49 millioner, men selskabet har for første gang længe øget omsætningen.

Efter i en årrække at have leveret det enes triste regnskab efter det andet, er der i det seneste kvartalsregnskab et lille lys i mørket for hæderkronede Bang & Olufsen. Selskabet har nemlig for første gang i årevis formået at øge omsætningen med tocifrede vækstrater.

I forhold til samme periode sidste år er omsætningen steget fra 419 millioner til 462 millioner – en stigning på 10,3 procent. Stigningen er primært hentet i Europa og Asien, oplyser B&O.

 

De oplyser også, at det var kategorien tv- og lydprodukter til hjemmet, der stod for den største vækst i omsætningen, med en stigning på 88 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Beovision Harmony og Atmos-lydbaren Beosound Stage (læs vores anmeldelse her) stod for størstedelen af væksten i kategorien.

Det er også værd at bemærke, at omslætningen fra Bluetooth-højttalere voksede med 75 procent, primært båret af Beosound A1 2nd Gen (læs anmeldelse her).

 

– I en tid med stor usikkerhed er det finansielle resultat et udtryk for solid strategieksekvering af hele organisationen og styrken af vores brede portfolio af innovative produkter, der gjorde os i stand til at tilpasse os den ændrede forbrugeradfærd, vi så i kvartalet, siger CEO Kristian Teär.

Q1 2020/21Q1 2019/2020
Omsætning462419
Resultat for skat-61-135
Resultat efter skat-49-106
Tallene er i millioner kroner.

Selv om omsætningen steg, kom B&O ud af kvartalet med et underskud på 49 millioner kroner efter skat. Det er dog væsentligt mindre end underskuddet på 106 millioner i samme kvartal sidste år.

– Uforsigeligheden forårsaget af COVID-19 fortsætter, og vi har stort arbejde foran os i forhold til at eksekvere på vores strategi og skabe en lønsom forretning. Men vi er tilfredse med den fremgang, vi leverede i første kvartal, og fastholder vores forventninger til året, siger CEO Kristian Teär.

 

Bang & Olufsen forventer en omsætning på 2,2 milliarder kroner i løbet af regnskabsåret 2020/2021.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.