Inden udgangen af 2030 skal alle borgere i EU have adgang til et digitalt kørekort, der bliver en integreret del af en fælles europæisk digital identitet. Det står klart efter, at Ministerrådet og Europa-Parlamentet er blevet enige om en række nye regler for kørekort i EU – en politisk aftale, der peger direkte mod en mere digital og harmoniseret fremtid på de europæiske veje.
“Disse nye regler for kørekort er et glimrende eksempel på, hvordan digitaliseringen for alvor præger hverdagen for europæerne,” lyder det fra Polens infrastrukturminister, Dariusz Klimczak, der har været en central figur i forhandlingerne.
For os danskere, der allerede har et digitalt kørekort, betyder det primært, at vi ikke længere behøver at tage det fysiske kørekort med, når vi kører til andre EU-lande.
Digital wallet til kørekortet
Det kommende digitale kørekort vil kunne opbevares i en særlig European Digital Identity Wallet – en digital tegnebog, som EU arbejder på at indføre. Det digitale dokument vil være gyldigt i samtlige medlemslande, og selvom den digitale version bliver standard, bevares retten til at få udstedt et fysisk kørekort, hvis man ønsker det.
Begge versioner af kørekortet – den digitale og den fysiske – vil være gyldige i op til 15 år fra udstedelsesdatoen, når det gælder retten til at føre personbil og motorcykel. Men hvis kørekortet også bruges som et officielt ID-dokument, som det ofte gør i mange EU-lande, gælder der en anden regel: I det tilfælde skal det fornyes hvert 10. år. Det skyldes, at identitetsdokumenter kræver hyppigere opdatering af f.eks. foto og personoplysninger for at sikre, at dokumentet afspejler borgerens aktuelle udseende og identitet.
De nye regler lægger også op til en fælles prøveperiode på mindst to år for nye bilister. I den periode vil strengere regler og sanktioner gælde, hvis man for eksempel bliver taget i at køre påvirket af alkohol eller stoffer. Målet er at øge trafiksikkerheden på tværs af EU’s medlemslande.
Desuden skal det i fremtiden være mere ensartet, hvordan medlemslandene vurderer borgernes helbredsmæssige egnethed til at køre bil.
17-årige bag rattet – med voksen ved siden af
Et andet element i aftalen er muligheden for såkaldt “ledsaget kørsel”, hvor unge fra 17 år kan begynde at køre bil, hvis de har fået kørekort og ledsages af en erfaren chauffør. Det skal både hjælpe med at afhjælpe manglen på professionelle chauffører og styrke unges erfaring bag rattet i trygge rammer.
Ordningen bliver obligatorisk for personbiler, men medlemslandene kan også vælge at tilbyde den til unge, der ønsker at føre varevogne eller lastbiler.
Før reglerne kan træde i kraft, skal aftalen formelt godkendes af både Ministerrådet og Europa-Parlamentet. Men retningen er klar: Det klassiske plastickørekort får snart en digital makker – og det bliver ikke bare en kosmetisk ændring, men et symbol på en mere moderne og sikker tilgang til trafikken i EU.