Der er stor splittelse omkring den straftold, som EU ønsker at pålægge elbiler, der er fremstillet i Kina. Det viser en ikke-bindende afstemning blandt landende. Fire lande stemte direkte imod kinatold, mens 11 lande afstod fra at stemme. 12 lande stemte dog for. Holder det til oktober, hvor den endelige afstemning finder sted, bliver tolden vedtaget.
Allerede i starten af juli blev tolden indført midlertidigt, men den træder først permanent i kraft, hvis der er tilslutning ved afstemningen i oktober.
Under den ikke-bindende afstemning stemte blandt andet Frankrig, Italien og Spanien for kinatold, mens Finland, Sverige og Tyskland undlod at stemme.
Tyske bilproducenter, som sidste år lavede en tredjedel af deres salg i Kina, har opfordret EU til at droppe tolden, som ikke kun vil gælde for kinesiske producenter som BYD, Geely og SAIC, men også til Kina-byggede biler fra vestlige bilproducenter som Tesla og BMW.
EU har foreslået tolden som en straf for, at den kinesiske regering giver statsstøtte til de kinesiske bilproducenter, der dermed får en konkurrencefordel i forhold til europæiske bilproducenter. Der foregår dog forhandlinger mellem. EU og Kina for at finde en alternativ løsning.
Tesla har allerede hævet prisen på Model 3, som følge af EU’s kinatold. Model 3 produceres i Kina.
Læs mere om Kinatolden: