Nye tal fra den europæiske bilindustri viser, at antallet af elbiler i EU voksede tre gange så hurtigt som antallet af nye ladepunkter mellem 2017 og 2023. Det betyder, at der er blevet flere elbiler om hvert ladepunkt, og at opladning dermed er blevet mindre tilgængeligt.
– Det er bekymrende, at udviklingen er gået den vej de seneste år. Elbilernes udbredelse kræver ikke bare god ladeinfrastruktur i enkelte lande, men på tværs af hele EU. Opstillingen af ladestandere skal gevaldigt op i tempo, siger Allan Skytte Christensen, Chefkonsulent i De Danske Bilimportører.
Ifølge den nye rapport blev der på tværs af EU opsat 150.000 ladepunkter i 2023, og det vurderes, at antallet skal op på 1,2 millioner om året, svarende til 22.000 om ugen, frem mod 2030, hvis det skal være realistisk at nå CO2-målene. Det svarer til 19.000 flere om ugen, end der bliver opsat nu, og det kræver prioritering, mener De Danske Bilimportører.
“Der er behov for politisk handling, og det skal gå stærkt, hvis vi skal nå klimamålene. AFIR-forordningen stiller krav til opsætning af ladeinfrastruktur i de enkelte medlemslande, men det er slet ikke nok. Vi skal have alle kommuner til at sætte ambitiøse mål for udrulningen af ladeinfrastruktur. Og vi skal have indført laderet for de borgere, der bor i etagebyggeri uden adgang til egen ladeboks, så der kommer flere udbud. Kun på den måde vil manglen på lademuligheder ikke stå i vejen for elektrificeringen af transporten, siger Allan Skytte Christensen.
De Danske Bilimportører har tidligere fremlagt et forslag om at indføre ‘laderet’. Det skal give beboere i lejligheder og lignende mulighed for at kræve opsætning af ladestandere ved deres bopæl. Det forslag kan man læse mere om her.
Danmark er et af de lande, hvor det er blevet nemmere at finde ladepunkter. Selv om der er kommet markant flere elbiler på vejene, så er antallet af ladere steget endnu mere. Således voksede elbilbestanden med 78 procent i 2023, mens antallet af ladepunkter voksede med 89 procent. Ved indgangen til 2024 var der 11,5 elbiler pr. ladepunkt.