EU-kommissionen er som bekendt ved at undersøge, om den kinesiske stat subsidierer elbiler, der eksporteres til EU. Det skal fastslå, om de kinesiske bilproducenter konkurrerer på urimelige vilkår mod bilindustrien i Europa. Undersøgelsen afsluttes officielt i november.
Men ifølge nyhedsbureauet Reuters vil EU allerede nu begynde toldregistrering af kinesiske elbiler for at pålægge mulige toldsatser med tilbagevirkende kraft.
EU hævder, at importen af kinesiske elbiler til EU fortsætter med at vokse i “accelereret hastighed”. Hvis det fortsætter, kan europæiske bilproducenter lide uoprettelig skade, advares der.
Kommissionen skriver videre, at “det tilgængelige bevismateriale på dette stadium bekræfter, at eksporten af den pågældende vare nyder godt af udligningsberettigede subsidier”. De hævder at kunne bevise:
- Direkte overførsel af midler og en eventuel direkte overførsel af midler eller forpligtelser.
- Ikke-opkrævede eller tilgivet offentlige indtægter.
- Levering af varer og tjenesteydelser fra myndigheder mod utilstrækkelig kompensation.
Elbiler fra Kina tegnede sig for otte procent af EU’s marked for elbiler i 2023 og kan nå op på 15 procent i 2025, ifølge Reuters, “hvor disse elektriske køretøjer generelt koster 20 procent mindre end modeller fremstillet i EU”.
Det lader altså til, at told på kina-biler bliver et fakta efter oktober. Det helt store spørgsmål er, hvordan EU vil slippe for at ramme de bilproducenter, der får produceret deres biler i Kina. Heriblandt Tesla og BMW. For EU overvejer nemlig at tolden skal lægges på alle de biler, der fremstilles i Kina.
Dokumentet, hvor EU gør klar til registering af Kina-biler, kan læses her.