ElbilerTophistorie

EU kræver adaptiv fartpilot og sort boks i alle nye biler

Nu skal alle nye bilmodeller i EU have teknologi, der aktivt forhindrer dig i at køre for stærkt – samt en sort boks, der gemmer data.

Den 6. juli trådte nye trafikssikkerhedslove i kraft i EU. De omfatter blandt andet, at nye biler skal være udstyret med teknologi, der skal forhindre dig i at køre for stærkt. Biler skal fremover også være udstyret med en såkaldt “sort boks” der gemmer data i tilfælde af et uheld, præcis som det kendes fra flytrafik. EU kalder det for en “hændelseslogger”.

I første omgang gælder de nye regler kun for nye modeller, der introduceres i EU. Men fra 2024 vil systemet være obligatorisk for alle nye biler, der sælges inden for EU, meddeles det fra Bruxelles.

 

“Farttilpasning, vognbaneassistance og automatiske bremsesystemer – vores køretøjer bliver mere og mere automatiske. Med den nye lovgivning om køretøjssikkerhed, som finder anvendelse fra i dag, sikrer Europa, at denne teknologi forbedrer dagligdagen for vores borgere,” siger Thierry Breton, kommissær med ansvar for det indre marked.

Mange af de systemer, som EU nu fremsætter krav om, findes allerede i de fleste moderne biler. Men ofte som ekstraudstyr. Senest om to år skal det altså være på listen over standardudstyr i alle nye biler. Her en oversigt over kravene:

 

  • For alle køretøjer (dvs. biler, varevogne, lastbiler og busser): intelligent farttilpasning, bakdetektion med kamera eller sensorer, trætheds- eller distraktionsadvarsel, hændelsesdataloggere og nødbremsesignal.
  • For personbiler og varevogne: andre funktioner såsom vognbaneassistance og automatiske bremsesystemer.

Sort boks skal gøre det nemmere at undersøge ulykker

En af de mere kontroversielle tiltag er kravet om en “hændelseslogger” – altså en såkaldt sort boks. Den skal fungere på nogenlunde samme måde, som de gør i fly. Men med den væsentlige forskel, at den ikke optager lyd fra kabinen.

I 30 sekunder før og 10 sekunder efter en eventuel kollision skal boksen gemme oplysninger om eksempelvis bilens hastighed, ratvinklen, om der er trykket på speederen eller bremsepedalen, og om passagererne havde sikkerhedsselen på.

Oplysningerne skal kun være tilgængelige for politi og myndigheder, loves det.

 

Første skridt mod førerløse biler

De nye regler, der går under navnet Forordningen om den generelle sikkerhed af motorkøretøjer, skal bruges som udgangspunkt for tekniske regler for automatiserede og opkoblede køretøjer.

Kommissionen vil denne sommer fastsætte tekniske bestemmelser for godkendelsen af førerløse køretøjer:

“Navnlig med fokus på automatiserede køretøjer, der erstatter føreren på motorveje (automatiseringsniveau 3) og førerløse køretøjer såsom pendulkørsler i byen eller robotaxaer (automatiseringsniveau 4).”

 

Kommissionens ledende næstformand med ansvar for et Europa klar til den digitale tidsalder, Margrethe Vestager, udtaler i den forbindelse:

“Teknologi bidrager til at øge sikkerheden i vores biler. De nye avancerede og obligatoriske sikkerhedsforanstaltninger vil desuden være med til at reducere antallet af trafikofre. Med en retlig ramme med fokus på menneskers sikkerhed sikrer vi i dag, at vi med vores regler sikkert kan indføre automatiske førerløse køretøjer.”

 

Har du mod på at læse hele regelsættet, kan det læses her – på dansk.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.