Egentlig var der med Euro 7 lagt op til en betydelig stramning i emissioner fra nye biler og varevogne. Men forslaget fik voldsom kritik fra de bilproducerende EU-lande. Derfor er der blevet forfattet et nyt Euro 7-forslag, hvor ambitionerne er væsentlig lavere.
Formålet med det oprindelige forslag var at presse bilproducenterne til at droppe de CO2-belastende fossilmotorer. Men bilproducerende lande som Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien været skeptiske over for, om miljøgevinsterne i reglerne står mål med omkostningerne for virksomheder og forbrugere.
Derfor er det nye forslag et kompromis mellem miljø og omkostninger.
Udslipsgrænser for benzin- / dieselbiler Euro 7 (ny) Euro 7 (oprindeligt) Euro 6d NOx, Nitrogenoxider (mg/km) 60/80 60 60/80 Partikler (mg/km) 4,5 4,5 4,5 Kulilte, carbonmonoxid (mg/km) 1.000/500 500 1.000/500 Ammoniak (mg/km) – 20 – Bremsepartikler (mg/km) 7* 7 –
*) 3 mg/km efter 1. januar 2035. Med det nye forslag er der ingen stramninger i emissionsniveauerne, i forhold til det nuværende Euro 6d-regelsæt. Reglerne for, hvordan emissioner skal måles er heller ikke strammet. Et forlag om, at emissioner skal holdes under et vist niveau under hele rejsen, når bilejeren kører korte strækninger (under 10 kilometer) er også fjernet.
Det eneste forslag, der overlevede, er en begrænsning på mængden af tilladte partikler fra bremser og dæk.
Danmark stemte nej Danmark stemte nej til det nye forslag. Erhvervsminister Morten Bødskov (S) mener, at forslaget er dårligt nyt for både klimaet og forbrugerne. Danmark og en gruppe af EU-lande kæmper derfor for få udledningerne fra bilerne længere ned.
– Det er den sidste chance vi har for at sætte standarder for udledninger fra biler på Europas veje. Med det forslag, der ligger nu, misser vi muligheder for at sætte højere standarder. Det er en skam, siger Morten Bødskov til Ritzau.
EU-Parlamentet ventes at behandle forslaget på et møde i november. Euro 7-reglerne træder i kraft den 1. juli 2025 for alle nye personbiler, uanset om de kører på benzin, diesel eller el.
Reglerne betyder også, at batteriet i elbiler og plugin-hybrider skal beholde 80 procent af kapaciteten i fem år eller 100.000 kilometer og 70 procent i otte år eller 160.000 kilometer.