Det er ikke kun herhjemme, at politikerne har fået øje på plugin-hybrider. EU er, ifølge Reuters, ved at udarbejde strengere regler for målingen af CO2-udslip fra hybriderne. Det sker efter kritik af, at de nuværende målemetoder ikke afspejler de reelle emissioner.
Reuters citerer to separate kilder, der begge følger arbejdet i Bruxelles. De fortæller, at de nye regler vil træde i kraft i 2025. Altså lige inden hybriderne ryger af listen over grønne biler. Det sker med udgangen af 2025.
Plugin-hybrider ses som en overgangsteknologi mellem fossil- og elbiler, men der er stor uenighed om, hvor meget CO2 de i virkeligheden udleder. Det er nemlig fuldstændig afhængig af ejernes brugs- og opladningsmønster.
Ændringen af målemetoden kan få stor betydning for de bilproducenter, der sælger mange hybrider. EU uddeler nemlig bøder for CO2-udslip til bilfabrikanter, så dem, der primært sælger fossilbiler straffes. Mange bilproducenter er endnu ikke klar til rent elektriske biler og har derfor satset hårdt på hybrider. Men ved at stramme målemetoden, tvinger EU bilproducenterne til at sælge flere elbiler for at undgå bøder.
Data fra brændstofforbrugsmålere – som ifølge EU-lovgivningen skal indbygges i nye biler fra 2021 – vil blive indarbejdet i den nye test. Det skal skabe et mere realistisk billede af, hvor meget hybridbiler stadig er afhængige af deres forbrændingsmotor i forhold til batteriet.
“Vi begynder at indsamle data fra køretøjerne … det er en løbende proces,” siger Petr Dolejsi, direktør for bæredygtig transport i European Automobile Manafacturers’ Association (ACEA), til Reuters.