Volkswagen-koncernen har oplyst sine leveringstal for første kvartal af 2024 og selv om tallene ikke just er pæne, er de heller ikke så slemme som frygtet. Perioden bød på en beskeden nedgang på 3 procent, sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Mest bemærkesværdigt er det, at det er de europæiske købere, der har svigtet Volkswagen. Sammenlignet med første kvartal sidste år, har koncernen oplevet et fald på hele 24,3 procent i Europa. Også i USA er salget faldt en smule.
Til gengæld er salget steget med 90,7 procent i Kina i samme periode. Fra 21.500 elbiler i første kvartal sidste år til 41.000 elbiler i dette års første kvartal.
Med til historien hører, at ordrerne fra europa i samme periode steg markant, så salgstallene vil se pænere ud i næste kvartal. Faktisk har koncernen registreret mere end dobbelt så mange ordrer på elbiler i forhold til samme periode sidste år (+154 procent). I øjeblikket er ordrebøgerne rundt om i Europa på 160.000 elbiler.
I løbet af året starter leverancerne af flere nye elbiler fra koncernen. Disse er Volkswagen ID.7 Tourer, ID. Buzz med lang akselafstand, Cupra Tavascan, Audi Q6 e-tron og Porsche Macan Electric.
De mest succesrige helelektriske koncernmodeller på verdensplan i første kvartal af 2024 var:
# Model Antal 1 Volkswagen ID.4/ID.5 34.600 2 Volkswagen ID.3 26.100 3 Audi Q4 e-tron / Sportback 22.800 4 Škoda Enyaq iV / Coupé 14.000 5 Audi Q8 e-tron / Sportback 9.600 6 Volkswagen ID.Buzz / Cargo 7.000 7 Cupra Born 6.900
Volkswagen versus Tesla Det var ikke bare Volkswagen-koncernen, der oplevede en nedgang i årets første kvartal. Også ærkerivalen Tesla havde nedgang – på trods af massive prisnedsættelser. Teslas nedgang var på ni procent i årets første kvartal, sammenlignet med første kvartal 2023.
Læs også: Har Tesla toppet?