En af udfordringerne ved elbiler er vægten. Jo højere den er, jo kortere rækkevidde. Måske er det derfor, der knopskyder så mange prototyper på bittesmå elbiler? Og en del af dem er inspireret af den klassiske BMW Isetta, således også Evetta Openair, der laves af tyske Electric Brands.
Openair har en tophastighed på 90 km/t og en batteripakke på beskedne 18 kWh. Men grundet den lave vægt, har køretøjet alligevel en rækkevidde på omkring 200 kilometer. Perfekt til småture og pendling i større byer.
Køretøjet er, ifølge hjemmesiden , udstyret med et væld af finesser. Den har one-pedal-drive, sædevarme, Apple Carplay og Android Auto, fartpilot, tyverialarm og et forbedret sportsundervogn. Derudover kommer den med et slidstærkt tekstiltag til regnvejrsdage.
Et kig på instrumentpanelet (foto: Electric Brands). Electric Brands lancerer i første omgang en såkaldt First Edition, der udelukkende produceres i 999 eksemplarer. Prisen for denne udgave er noget større end bilens dimensioner antyder, nemlig 33.333 euro, svarende til omkring 250.000 kroner.
Evetta kommer også i to andre udgaver. Dels som model med fast tag ved navn Prima. Grundprisen for denne model er markant lavere, nemlig 20.000 euro / 149.000 kroner, men så er udstyrsniveauet også lavere. Den tredje model er en flatbed-version. Der er ingen prisoplysninger eller yderligere detaljer om den.
Evetta Prima har tag og en lavere prislap ( (foto: Electric Brands). Electric Brands har været flittige med at lave aftaler med danske forhandlere. Ifølge hjemmesiden findes der allerede fem Evetta-forhandlere herhjemme.