Facebook har taget et nyt tiltag for at gøre tjenesten mere gennemsigtig. Den nye funtion, Why am I seeing this post?, giver brugeren informationer om, hvorfor opslag dukker op i deres feed. Målet er, ifølge en email fra Facebook, at hjælpe brugeren med bedre at kunne kontrollere, hvad de ser, og vise brugeren de opslag, der er mest relevante for dem.
Funktionen gør det muligt at trykke på et opslag og få informationer på, hvorfor de ser netop det opslag. Det kan for eksempel være fordi, du har liket en side, blevet del af en gruppe eller har fået en ny Facebook-ven.
Faktorerne, der bestemmer, hvilke opslag du ser, er baseret på især tre ting, forklares det:
- Hvor ofte du interagerer med opslag fra andre brugere, sider eller gruppe.
- Hvor ofte du interagerer med en særlig type af opslag, f.eks. videoer, billeder eller links.
- Populariteten på de opslag, som er delt af folk, sider eller grupper, du følger.
Why am I seeing this post? bliver gradvist rullet ud i visse lande, og bliver tilgængeligt globalt og i Danmark i midten af maj 2019.
Det sociale medier opdaterer ved samme lejlighed den allerede eksisterende Why am I seeing this ad? (Hvorfor ser jeg denne annonce?). Det kan eksempelvis være demografiske detaljer, interesserer og hjemmesidebesøg, som afgør, hvilke annoncer du ser.