TeknologiTophistorie

Facebook i frit fald

Danskernes brug af sociale medier og især Facebook falder. Det fremgår af ’Medieudviklingen 2023’, som udkommer i dag.

Går der også længere tid mellem dine besøg på Facebook? Danskernes brug af sociale medier og især Facebook falder. Det fremgår af ’Medieudviklingen 2023’ fra DR Analyse.

Ifølge rapporten kan 2024 meget vel blive det år, hvor under halvdelen af danskerne dagligt er på Facebook. Faldet sker for andet år i træk og i 2023 endda endnu hurtigere end året før. Der er tale om et fald siden 2021 på 9 procentpoint fra, at knap 68 procent af os er på Facebook til nu 59 procent.

 

Men faldet sker også på tværs af alle de mest brugte sociale medier.  I 2022 var der for første gang et mindre fald for Facebook og Twitter (nu X), og det fald spreder sig i 2023 til næsten alle tjenesterne. Selv TikTok, der ellers har imponeret med vilde vækstkurver, går tilbage.

Den daglige brug af sociale medier blandt danskere mellem 15 og 75 år faldt fra 83 procent i 2022 til 77 procent i 2023. Faldet sker især blandt unge og ældre, og det er nu 47 procent af de 15-24-årige, der bruger Facebook på daglig basis mod 69 procent i 2022.

 

Samlet set dominerer Meta med Facebook, Messenger og Instagram dog fortsat som de sociale medier, flest danskere dagligt besøger.

Andelen, der angiver slet ikke at bruge Facebook, steget fra 14 procent i 2021 til 18 procent i 2023.

Hele rapporten ’Medieudviklingen 2023’ er at finde på dr.dk/analyse.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.