Facebook har hidtil fungeret sådan, at du får vist nyheder, som mange har liket eller på anden måde interageret med – hvilket har ført til, at især kommercielle sites har været ekstremt ivrige for at få dig til at like og kommentere på deres opslag, så de når længere ud og får mere eksponering. Men det ændrer sig nu.
Baseret på din egen mening
Fra nu af vil Facebooks algoritme for, hvordan de viser dig nyheder, ikke kun baseres på andres interaktioner og på, hvad du har liket før – den vil også tage hensyn til, hvad tjenesten tror, du vil være interesseret i. Den viden er baseret på, at Facebook har lavet undersøgelser med 10.000 brugere, der har givet feedback på historier i deres nyhedsstrøm – men altså også historier, de ikke har kommenteret på eller liket. Den feedback betyder, at Facebook nu vil kunne regne ud, om du vil være interesseret i en nyhed – også selv om den ikke har fået masser af likes. Det vil forhåbentlig betyde flere interessante nyheder til dig – og måske historier, du ikke engang vidste, du ville være interesseret i.