Virtual Reality er ikke blevet det hit, som mange forventede, men det vil Facebook lave om på. Det Facebook-ejede vr-firma, Oculus, præsenterede onsdag medicinen: Facebook Horizon er en ”konstant voksende vr-verden” hvor brugerne kan mødes og kommunikere i form af digitale avatarer. Brugerne vil kunne tilføje funktioner og elementer til den nye verden, som Facebook siger vil være ”konstant voksende med ekstraordinære kreationer skabt af Horizon-borgere”.
Tænker du Minecraft eller Second Life er det nok ikke helt ved siden af. Eller Steven Spielberg-filmen Ready Player One, hvor befolkningen bruger mere tid i en vr-verden og bruger store summer af virkelige penge til at opgradere deres vr-hardware.
Oculus har ikke givet mange informationer om, hvordan Horizon vil fungere. Brugerne vil være i stand til at kommunikere med hinanden på et torv, hvorefter de kan begive sig ud i forskellige sektioner i verdenen via portaler – såkaldte telepods. Der lukkes op for udvalgte betabrugere i løbet af 2020.
Oculus har allerede en lignende funtkion, kaldet Oculus Rooms, hvor brugerne kan mødes virtuelt, men med Horizon sigtes der højere; den nye verden skal være stor – en verden, hvor man kan rejse mellem områderne.
Med Horizon håber Facebook og Oculus at de kan gøre virtual reality interessant for menigmand og ikke bare de hardcore-gamere, der har taget teknologien til sig. Det skal gøres ved at gøre virtual reality socialt. Facebook i vr-land?