Bilsalget fortsatte med at falde i oktober, der bød på 10.852 nyregistrerede personbiler. Det er et fald på 14,3 procent i forhold til samme måned sidste år. År til dato er der indregistreret 21,4 procent færre personbiler sammenlignet med samme tidsrum året forinden.
Hos De Danske Bilimportører får forsyningsvanskeligheder skylden for bilsalget.
– Bilsalget er fortsat påvirket af globale forsyningsvanskeligheder. Dog virker det til, at vi er ovre de værste leveringsproblemer, selvom der stadig er ventetid på flere modeller, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Den gode nyhed er, at de elektriske biler fortsat vinder frem. Således var hele 38 procent af de nye biler i oktober forsynet med et højspændingsbatteri. Og det borger godt for fremtiden, siger Mads Rørvig.
Eget husstandsbatteri
Inden for kort tid vil flere nye elbiler i Danmark nemlig have muligheden for at sende strøm fra batteriet tilbage i husstanden ved hjælp af den såkaldte V2G-teknologi, der står for “vehicle to grid”. Det åbner mulighed for benytte den billige strøm fra batteriet i de dyre perioder, hvilket kan give en god besparelse på elregningen samt en bedre balance i elnettet.
– Helt lavpraktisk betyder den nye teknologi, at man kan tanke strøm på elbilen om natten, hvor strømmen ofte er billig, og så bruge den i hjemmet når elpriserne topper typisk ved spisetid, når alle har gang i komfuret og frikadellerne, siger Mads Rørvig.
Med den nye teknolgi vil det også blive muligt at gøre det danske energiforbrug grønnere.
– Der vil være store klimagevinster i, at mange husstande vil få deres eget husstandsbatteri via deres elbil. Når der er et overskud af grøn energi i nettet vil man kunne lager det i elbilerne, og når strømmen er mindre grøn vil man kunne bruge strømmen fra bilen i stedet for elnettet – fx hvis der i Danmark i en periode er overskyet og vindstille, siger Mads Rørvig.