ElbilerTophistorie

Faktorer der påvirker elbilens forbrug

Kan klimanlægget påvirke elbilens forbrug? Nej. Ikke meget. Her er en oversigt over de faktorer, der øger forbruget mest – og mindst.

Du har sikkert hørt, at elbiler har kortere rækkevidde, hvis du tænder for klimaanlægget på en varm sommerdag? Det er i teorien også sandt, men påvirkningen er så lille, at man knapt vil bemærke det på batterimåleren. Der er andre faktorer, der spiller en langt større rolle på elbilens forbrug. Blandt andet vind og vejr, kørestil, hastighed og bilens vægt.

Præcis hvor meget, de forskellige faktorer påvirker forbruget, forsøges afdækket i en ny rapport fra FIA European Bureau. Det er den europæiske den af en global paraplyorganisation for bilsportsforbund og bilistforeninger, hvor blandt andet FDM er medlem.

 

Rapporten er ikke baseret på organisations egne tests. Det er en sammenstilling af resultater fra andre rapporter, test og simuleringer – herunder fra organisationen Green NCAP.

Den største synder er, ikke overraskende, hastigheden. Øges hastigheden fra 50 til 110 km/t stiger forbruget i gennemsnit med op til 85 procent. Men også kolde temperaturer (+55-72%) og tunge belastninger (+30-60%) påvirker forbruget voldsomt.

 

Nej, temperaturens påvirkning har intet at gøre med klimaanlægget. Det handler om batteritets kemi. Batterier yder simpelthen dårlige i kulde.

Omvendt konkluderer rapporten, at føreren som udgangspunkt ikke har den voldsomme indvirkning på forbruget. Aggressiv kørsel tæller, men kun omkring 7-9 procent. Derimod kan føreren hente meget af det tabte med regernerering.

Rapporten konkluderer, at den væsentligste faktorer for at forbedre elbilens forbrug er såkaldt regenerering eller bremsekraftgenvinding. Det er her, der er mest at hente på forbruget. Denne teknologi kan reducere forbruget markant – med op til 18 procent.

 

elbilens forbrug
Oversigt over faktiorerne, der påvirker elbilens forbrug både positivt og negativt (grafik: FIA European Bureau).

En anden faktor, der gør bilen mere effektiv, er at reducere luftmodstanden, men det er ikke nær så effektivt som bremsekraftgenvinding. Rapporten viser også, at elbiler er mere effektive, når der er kø (og bremsekraftenergien kan genbruges til batteriet), end når trafikken flyder.

Hele rapporten, der også omhandler mange andre aspekter af elbiler, kan læses her (PDF, åbner på ny fane).

Læs også: De mest effektive elbiler – 94 modeller testet.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.