En ny dille har spredt sig blandt elcykel-ejere, nemlig tuning af cyklen. Tuningudstyret kan få elcykler, der er konstrueret til at køre 25 kilometer i timen, til at køre op til 60 kilometer i timen – altså hurtigere end biler må køre i byområder. Udstyret kan uden problemer købes på danske websites og er relativt nemt at montere – og både Cyklistforbundet og Rådet for Sikker Trafik mener, at salget af udstyret simpelthen bør forbydes.
– Hvis man kommer susende med 60 kilometer i timen blandt andre cyklister og børn, kan skaderne blive meget voldsomme og fatale både for føreren af cyklen, og andre der måtte blive ramt, siger Søren Ørsted Pedersen, der er pressechef for Rådet for Sikker Trafik, til Ritzau.
Han bakkes op af Jane Kofod, der er kommunikations- og kampagnechef hos Cyklistforbundet, der mener, at salget af udstyret bør forbydes.
– Hastigheden er sat ud fra nogle sikkerhedsovervejelser i trafikken både for den enkelte fører af elcyklen og andre trafikanter, siger hun.
Det har tidligere kun været tilladt at køre 20 kilometer i timen på elcykler, men 1. juli sidste år blev det i en forsøgsordning lovligt at køre på de hurtigere speed pedelecs, der kan køre op til 45 kilometer i timen. Der er endnu ikke sat en udløbsdato på forsøgsordningen.
Tuningudstyret kan som nævnt købes i danske webshops og er forholdsvis nemt at finde via Google. Et problem med udstyret er, at det ofte kun viser 50 procent af den reelle fart på speedometeret.