Finske Verge Motorcycles forbereder i øjeblikket produktionsstart på en af de mest unikke elektriske motorcykler, der nogensinde er kommet på markedet. Verge TS, som den hedder, har en helt unik funktion, nemlig et navløst baghjul.
Lige så interessant er det, at selve elmotoren faktisk er placeret indeni baghjulet. Verge Motorcycles siger selv, at TS er stort set vedligeholdelsesfri; den har hverken kæde, bælte, olie eller filtre, der skal skiftes.
De penge, du sparer på service og reperationer, får du til gengæld lov at betale for motorcyklen. Den kan forudbestiles for 24.990 euro – 186.000 kroner inden moms og afgifter.
Klik for større (foto: Verge Motorcycles). Hvordan virker den? Den navløse opsætning i Verge TS er både enkel og kompleks på samme tid. Den centrale del af systemet bæres af svingarmen, og den ydre del roterer som på skinner. Fælgen har også elektromagneter, der, når de drives af motoren, afviser hinanden, hvilket får den ydre del af fælgen til at dreje og køre motorcyklen fremad.
Der er flere formål med den anderledes designvalg. For det første hjælper det på kølingen og reducerer den samlede vægt. For at det andet gør det motoren mere effektiv. Den kan levere 107 hestekræfter og et vanvittigt drejningsmoment på 1.000 Nm.
Det betyder, at Verge TS kan accelere fra 0-100km/t på under fire sekunder, så det er med at holde godt fast.
Hvad angår TS’ andre specifikationer, kan den nå en tophastighed på 180 km/t og den har en rækkevidde på op til 300 kilometer. Dog kun 200 kilometer, hvis det er ren motorvejskørsel.
Verge Motorcycles har en velfungerende prototype, som kan ses på de finske veje i videoen herunder, og en egentlig produktion af maskinen går i gang senere i år, loves det.