Hvis du har prøvet en virtual reality-hjelm, så ved du også, at oplevelsen kan være opslugende – men ligefrem naturtro grafik, det er der langt fra tale om. Et andet problem er, at en skærm så tæt på øjet får pixels til fremstå som elementer fra Minecraft. Men det mener finske Varjo at have fundet en løsning på, i form af den eksklusive vr-brille Varjo VR-1, der smider et 1920 x 1080 micro-OLED-skærm med voldsomme 3.000 pixels per inch op foran øjnene.
Det er ifølge Varjo så høj en opløsning, at det svarer til at se den samme opløsning, som det menneskelige øje gør. Varjo kalder teknologien for Bionic Display.
For at gøre oplevelsen total har Varjo omringet sit Bionic Display med en konventionel 1440 x 1600 AMOLED-skærm, der giver et 87 graders field of view, som skal bruges når øjnene flakker væk fra hovedmotivet. Og apropos øjnene, så har VR-1 også eyetracking, der kan fungere som en form for musepil.
Varjo laver her en sammenligning mellem HTC Vive Pro (til venstre) og Varjo VR-1 (foto: Varjo). Endnu et eksempel fra Varjo. Igen er HTC Vive Pro til venstre, mens VR- er til højre (foto: Varjo). Prisen på den vilde VR-brille er dog også i den højere ende: knapt 40.000 kroner skal man lægge på disken for at få VR-1 med sig. Det er nok de færreste hobbyister, der vil smide den slags penge, men Varjo staser på virksomheder – ikke mindst arkitekter, ingeniører og entrepenører. Selskabet har da også allerede indgået samarbejdsaftaler med både Airbus, Audi og Volkswagen.