ElbilerTophistorie

Fire forudsigelser om elbilmarkedet 2024

Ladeoperatøren Clever tror at elbilerne bliver endnu billigere i løbet af året. Læs deres fire Fire forudsigelser om elbilmarkedet 2024.

2023 bød på vanvittige prisfald på elbiler. Efter Teslas indledende prisnedsættelser fulgte konkurrenterne lige så stille efter. Og i år vil bilerne blive endnu billigere, mener ladeoperatøren Clever. Lasse Grosby Hallqvist, elbilekspert hos Clever, har taget et kig i spåkuglen og kommer med fire forudsigelser for elbilmarkedet i 2024.

1. Elbilerne bliver billigere 

 

Der er flere indikatorer, der peger på billigere elbiler, mener Lasse Grosby Hallqvist. 

“Elbilerne bliver mindre og dermed også billigere. Tidligere danske darlings, som fx Citroën C3 og Renault Twingo, bliver nemlig elektriske. De får – traditionen tro, fristes man til at sige – selskab af billigere elbiler fra Kina. Samtidig har vi set større prisfald på lagerbiler i slutningen af 2023, som betyder, at du her i starten af året kan købe gode biler til 70-100.000 kr. mindre, end hvad de kostede for under et år siden, siger Lasse Grosby Hallquist og fortsætter: 

 

”Samtidig kommer der nye batterier med færre sjældne og dyre materialer. Det gør, at vi vil se endnu billigere batterier og dermed billigere biler fremover.” 

2. Europa tager kampen op mod Kina 

Især kinesiske bilmærker har været hurtige til at lancere elbiler de seneste par år, mens europæerne har kørt i et lavere gear. Det ændrer sig nu.  

 

“Det virker til, at de europæiske bilmærker er vågnet fra deres Tornerose-søvn. De er kommet i tanke om, hvad det er, vi europæere kan lide og har købt indtil nu. Det betyder, at vi nu begynder at se nogle virkelig interessante biler fra de bilmærker, vi danskere har haft tiltro til i årtier, som fx Volkswagens ID.7 og Renaults nye 5’er. Så hvis man vil købe europæisk, bliver der rigere mulighed for det fremover,” udtaler Lasse Grosby Hallqvist.

3. Gamle myter møder ny modstand 

“Det er besværligt at køre elbil”. “Man kan ikke køre lange distancer i en elbil”. Myterne findes stadig, men de er i fuld gang med at blive punkteret én gang for alle.  

 

“Vi er på vej ud af den mørke middelalder, hvad angår opfattelsen af elbiler. De gamle myter og halvbagte sandheder bliver færre, efterhånden som hundredtusindvis af danske elbilister nu kan fortælle naboen, kollegaen og den stædige svoger om deres oplevelser med elbilen,” siger Lasse Grosby Hallqvist.

4. Massive investeringer i nye lademuligheder 

 

I november 2023 var der cirka 16.520 offentlig tilgængelige ladepunkter i Danmark. Det er en stigning på 90 procent i forhold til november 2022, og den udvikling vil kun fortsætte i 2024, forudser Lasse Grosby Hallqvist. 

”Rundt om i Europa oplever man stadig, at folk tøver med at køre elbil på grund af hullede landkort, når det kommer til lademuligheder. Det problem har vi ikke i Danmark. Og det kommer vi heller ikke til at opleve, når der de kommende år kommer markant flere nye elbiler på landevejene. For ladeoperatørerne investerer lige nu milliarder af kroner i tusindvis af nye lademuligheder og nye lynladestationer over hele landet. Så uanset om du allerede er elbilveteran eller bliver nyslået elbilist, vil du have rig mulighed for at lade der, hvor du har brug for det – nu og fremover,” lover han.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.